«پدر معنوی داعش» دستگاه اطلاعاتی اروپا را فریب داد

 روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در گزارشی نوشت: مدارکی که روزنامه "نیویورک تایمز" بر آنها دست یافت، نشان می دهد حملات تروریستی اروپا از مدت ها قبل و به وسیله "پدر معنوی داعش" برنامه ریزی شد.

 

"رضا کریکت" 29 ساله و مهندس رایانه است. وی هنگامی که سوریه را به منظور اجرای عملیات تروریستی در پاریس ترک کرد تنها یک هفته از عضویتش در داعش گذشته بود.

 

بر اساس این گزارش، مهارت وی در رایانه و پاسپورت فرانسوی‌اش، او را تبدیل به یک عضو ایده آل برای گروه متخصص داعش کرد. تخصص این گروه، اجرای عملیات تروریستی در اروپا بود. کریکت در مدت زمان کوتاهی آموزش های نظامی لازم را درخصوص نحوه استفاده از بمب‌های دست ساز می بیند. او همچنین نحوه کار با نرم افزار قدرتمند "تروکریپت" را یاد می گیرد . این نرم افزار برای مخفی کردن تماس های تلفنی اعضای داعش در سوریه استفاده می شد.

 

شخصی که پدر معنوی داعش خوانده می شد، کریکت را تا مرز ترکیه همراهی می کند.  پدر معنوی داعش در هنگام جدایی از کریکت می خواهد سعی کند در حمله خود غیرنظامیان بیشتری را مورد هدف قرار دهد. پدر معنوی داعش حملات تروریستی اروپا را حداقل از دوسال پیش برنامه ریزی کرده بود و اشتیاق بسیاری به این کار داشت. وی در این مدت چند نفر از عناصر تربیت شده داعش را برای انجام چند عملیات تروریستی کوچک به اروپا فرستاد. این افراد در سوریه تعلیم دیدند. تخصص آنها اجرای عملیات تروریستی در اروپا بود. پدر معنوی داعش با این حملات کوچک سعی داشت میزان هوشمندی سیستم اطلاعاتی اروپا را بسنجد. وی در عین حال برای اجرای یک حمله وسیع در اورپا برنامه ریزی می کرد. 

 

برخی ها معتقدند نشانه های حمله بزرگ از مدت ها قبل در اروپا قابل لمس بود ولی مقامات محلی آن را نادیده گرفتند و در بسیاری مواقع آن را یک واقعه فردی و اتفاقی قلمداد کردند. اروپایی ها منکر ارتباط این حملات کوچک با گروه تروریستی داعش شدند.

 

ژنرال "مایکل تی فلین" مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا معتقد است امکان ندارد برنامه ریزی برای اجرای این عملیات در چند ماه صورت گرفته باشد. می توان گفت این تیم داعشی از زمان انتقال داعش به سوریه در سال 2012 برای اجرای این حمله نقشه کشید.

 

 کریکت در آگوست سال گذشته دستگیر شد و نتوانست حمله تروریستی خود را اجرا کند. وی در میان 21 نفر از عناصر داعش بود که موفق شدند مخفیانه به اروپا باز گردند.

 

در حال حاضر مقامات اروپایی می دانند که پدر معنوی داعش و همان کسی که مسؤولیت تربیت کریکت را بر عهده داشت کسی نیست جز "عبد الحمید اباعود". ابا عود بلژیکی است و ریاست تیم تخصصی داعش را برای اجرای عملیات تروریستی در اروپا بر عهده دارد. ابا عود برای نظارت بر حمله بزرگ پاریس خود وارد این شهر شد.

 

حمله های بروکسل نیز تحت فرماندهی پدر معنوی داعش انجام شد. بر اساس گمانه زنی های مقامات اروپایی، داعش هم اینک سعی دارد عملیات تروریستی بیشتری را در اروپا اجرا کند.

 

کریکت پس از دستگیری درباره این حمله به مسؤولان اطلاعاتی فرانسوی هشدار داده بود. وی به آنها گفته بود داعش تمام آنچه در توان دارد به کار خواهد گرفت تا به فرانسه و سایر کشورهای اروپایی ضربه بزند.

 

داعش در بازه زمانی سال 2012 تا 2013 ریشه های خود را در سوریه محکم کرد. این در حالی بود که سیاستمداران آمریکایی  و اروپایی به داعش به عنوان یک زیر مجموعه کم اهمیت از القاعده می نگریستند.

 

در 3 ژانویه 2014 پلیس یونان یک خودروی اجاره ای را در مرزهای این کشور متوقف کرد. یک مرد 23 ساله فرانسوی به نام "ابراهیم بودینا" سرنشین این خودرو بود . در چمدان وی پولی معادل 1500 یورو وهمچنین یک نوشته به دست آمد. بر روی آن نوشته بود "چگونه به نام خدا یک بمب بسازیم" از آنجایی که دلیل محکمه پسندی وجود نداشت پلیس یونان این فرد را آزاد کرد. بودینا بعدها در خانه اش در فرانسه دستگیر شد. پلیس فرانسه 600 گرم از یک ماده منفجره را در منزل وی کشف کرد. در حمله های تروریستی پاریس و بروکسل از این ماده استفاده شد.