مصر واگذاری دو جزیره به عربستان را تأیید کرد

دولت مصر عصر شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «بعد از امضای توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان سعودی، دو جزیره (صنافیر و تیران) واقع در دریای سرخ در داخل آب‌های منطقه‌ای عربستان افتادند.»

طبق این گزارش، «شریف اسماعیل» نخست‌وزیر مصر، روز جمعه با طرف عربستانی توافقنامه ترسیم مرزهای بین دو کشور را در حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در کاخ «الاتحادیه» در شرق قاهره امضا کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است «امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور (مصر و عربستان) دستاوردی مهم است که این فرصت را به هر دو کشور می‌دهد تا از منطقه اقتصادی انحصاری خود، که غنی از ثروت و منابعی اقتصادی است، بهره‌مند شوند.»

درباره جزئیات تکمیل توافقنامه عربستان و مصر، که انتقادهای مخالفان مصری را برانگیخته است، دولت قاهره تصریح کرد «این دستاورد (یعنی ترسیم مرزها) بعد از تلاشی سخت و طولانی – بیش از 6 سال به‌طول کشید- حاصل شد. طی این مدت 11 دور نشست بین کمیته‌های تعیین مرزهای دریایی هر دو کشور برگزار شد که 3 دوره اخیر از ماه دسامبر 2015 تاکنون بوده است.»

طبق آنچه که در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است، درخواست واگذاری جزایر صنافیر و تیران به عربستان سعودی در ژانویه 1950 توسط «عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه وقت عربستان بود.

طبق قانون اساسی مصر، توافقنامه ترسیم مرزها که بین مصر و عربستان سعودی به امضا رسید، باید در مجلس نمایندگان مصر، که اکثریت کرسی‌های آن را حامیان السیسی تصاحب کرده‌اند، بررسی و سپس تصویب یا رد شود.

از سوی دیگر، امضای توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان و واگذاری جزایر متعلق به مصر به طرف سعودی، انتقادهای مخالفان مصری از جمله مسئولان بارز و نمایندگان سابق مجلس را برانگیخته است.

مسئولان برجسته و نمایندگان سابق مجلس مصر در بیانیه‌ای، مخالفت خود با تمام توافقنامه‌هایی، که دولت کنونی قاهره امضا کرده، از جمله «توافقنامه ترسیم مرزها با عربستان» را اعلام کردند.

براین اساس، روزنامه لبنانی «الاخبار»، روز شنبه در گزارشی به بررسی توافقنامه امضا شده بین عبد الفتاح السیسی و سلمان بن عبدالعزیز برای ترسیم مرزها پرداخت و نوشت که السیسی در این توافقنامه از حاکمیت مصر به نفع عربستان چشم‌پوشی کرد.

جزایر صنافیر و تیران در منطقه «ج» قرار دارند که از بیشترین اماکن طبیعی مورد استقبال گردشگران در جنوب صحرای سینای مصر به شمار می‌روند و سفرهای دریایی منظم برای این جزایر برگزار می‌شود و در اوج فصل گردشگری در «شرم الشیخ» با استقبال زیادی روبه‌رو است. اما اهمیت راهبردی جزایر یاد شده در واقع شدن آن در ورودی و خروجی خلیج عقبه است و می‌توان با بستن آنها تردد دریایی در بندر «ایلات» در فلسطین اشغالی را متوقف کرد.