ماراتن نفس‌گیر جمهوری‌خواهان در ایستگاه پایانی انتخابات

رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفته رفته به مرحله حساس و سرنوشت‌ساز خود نزدیک می‌شود و دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در حالی با جدیت تمام در حال برگزاری رقابت‌های داخلی خود هستند که بر خلاف عرف گذشته، هنوز تکلیف کاندیدای نهایی هیچ یک از آنها تا این لحظه مشخص نشده است.

 

با وجود اینکه تنور انتخابات در هر دو حزب اصلی آمریکا تقریبا به یک اندازه داغ است، رقابت‌های داخلی حزب جمهوری‌خواه به دلیل رقابت سه کاندیدا در این حزب و اظهارات جنجالی آنها درمورد مسائل مختلف داخلی و خارجی آمریکا با حساسیت بیشتری دنبال شده و بعضا از بازتاب بیشتری در رسانه‌های جهان برخوردار می‌شود. 

 

در این حزب، دونالد ترامپ – میلیاردر آمریکایی – بخت اول ورود به مرحله نهایی انتخابات به شمار می‌رود؛ اما شکست هفته گذشته وی در انتخابات حساس ایالت ویسکانسین، سرنوشت کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه را پیچیده‌تر از قبل کرد.

 

تد کروز – سناتور تگزاس - با پیروزی قاطعی که در مقابل ترامپ در ایالت ویسکانسین به دست آورد، کار را به حدی برای ترامپ مشکل کرده است که کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاید به آسانی گذشته نتواند به کسب آرای موردنیاز دستکم 1237 نماینده حزب جمهوری‌خواه برای معرفی شدن به عنوان کاندیدای نهایی این حزب در انتخابات امیدوار باشد.

 

با این حال، به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، ترامپ بلافاصله پس از این شکست، با برگزاری یک گردهمایی بزرگ در زادگاه خود نیویورک، به سرعت خود را مهیای شرکت در انتخابات تعیین‌کننده این ایالت کرد تا به نوعی ناکامی خود در ایالت ویسکانسین را جبران کند.

 

وی برای قطعی کردن حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا که طبق معمول در نیمه اول نوامبر برگزار می‌شود، در هر چهار انتخابات مقدماتی باقیمانده در ایالت‌های نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا و کالیفرنیا نیازمند پیروزی‌های بزرگ است.

 

در این میان، سماجت جان کیسیک دیگر رقیب هم‌حزبی ترامپ برای ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه نیز بر پیچیدگی وضعیت دشوار دو کاندیدای پیشتاز جمهوری‌خواه افزوده است. وی حتی با فرض پیروزی در 4 ایالت باقی‌مانده نیز هیچ بختی برای کسب آرای دستکم 1237 نماینده مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه ندارد و فقط می‌تواند پیروزی کاندیداهای دیگر را با مشکل مواجه کند. 

 

به گزارش نیویورک تایمز، فرماندار اوهایو تاکنون تنها در انتخابات ایالت تحت فرمانداری خود پیروز شده، در حالیکه طبق قوانین کنونی حزب جمهوری‌خواه، هر کاندیدا برای آنکه به عنوان کاندیدای نهایی حزب معرفی شود، علاوه بر آنکه باید آرای دستکم 1237 نماینده مجمع ملی حزب جمهوری خواه را کسب کند، دستکم باید در انتخابات 8 ایالت نیز پیروز شود.

 

به همین دلیل، چندی پیش شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا از تلاش پشت پرده ترامپ و کروز و اتحاد پنهانی این دو با یکدیگر برای بیرون راندن کیسیک از رقابت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه خبر داد چراکه کیسیک باتوجه به رقابت‌های انتخاباتی باقی مانده از هیچ بختی برای کسب پیروزی برخوردار نیست و ادامه حضور او در انتخابات تنها می‌تواند بخت کروز و ترامپ را برای راهیابی مستقیم به ایستگاه پایانی انتخابات کاهش دهد. 

 

البته این امیدواری برای کیسیک وجود دارد که هیچ یک از دو رقیب دیگرش حتی با وجود کسب پیروزی در 8 انتخابات ایالتی نتوانند 1237 رای موردنیاز نمایندگان حزبی را برای عبور از تنگنای انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه کسب کنند؛ احتمالی که با توجه به رقابت تنگاتنگ ترامپ و کروز دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

 

تنها در این صورت است که سرنوشت کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان در یک "رای‌گیری آزاد" مشخص خواهد شد و کیسیک شاید بتواند با توجه به مخالفان فراوانی که ترامپ و کروز در داخل حزب جمهوری‌خواه دارند، خود را در مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه به عنوان بهترین گزینه برای کاندیداتوری حزب نشان دهد. بویژه آنکه در وزن‌کشی‌هایی که تاکنون بین کاندیدای‌های جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکا برگزار شده، کیسک از بخت بیشتری نسبت به کروز و ترامپ برای شکست دادن کاندیدای دمکرات‌ها برخوردار شده است.

 

طبق قوانین موجود، نمایندگان مجمع ملی حزب جمهوری خواه در گردهمایی خود در ماه ژوئن در کلیولند در رای‌گیری اول صرفا بر اساس تعهد خود نسبت به آرایی که هر کاندیدا در ایالت‌های مختلف کسب کرده است، رای خواهند داد. اما اگر هیچ‌یک از کاندیداها نتوانند نصاب لازم را کسب کنند، آنجاست که دیگر نمایندگان حزبی مجمع طبق قانون می‌توانند بدون هیچگونه احساس تعهدی نسبت به کاندیداها و تنها بر اساس سلیقه شخصی خود، در یک رای‌گیری آزاد درمورد کاندیدای نهایی حزب تصمیم‌گیری کنند.

 

ترامپ در حال حاضر در صدر نظرسنجی‌های سراسری قرار دارد و تاکنون در بیش از 8 انتخابات ایالتی به پیروزی رسیده است. اما هنوز مشخص نیست که بتواند برای کسب عنوان نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر آرای موردنیاز 1237 نماینده مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه را کسب کند.

 

در حال حاضر، به نوشته واشینگتن پست، ترامپ چشم به آرایی که ایالت نیویورک در مجمع ملی حزب جمهوری خواه دارد دوخته است تا شاید فاصله خود با کروز را بیشتر کرده و مجددا به کسب آرای موردنیاز در مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه امیدوار شود. 

 

با توجه به اینکه ترامپ از نیویورک وارد رقابت‌های انتخاباتی شده، پیروزی وی در این ایالت تقریبا قطعی به نظر می‌رسد. شاید به همین دلیل است که کروز در حالی که هنوز حدود 2 ماه تا برگزاری انتخابات ایالتی در کالیفرنیا زمان باقی مانده است، با پیش‌بینی شکست خود در نیویورک برای سخنرانی انتخاباتی رهسپار کالیفرنیا شده است.

 

تا این لحظه دونالد ترامپ رای ۷۴۳ نماینده حزبی را کسب کرده و رقیبش تد کروز با ۵۱۷ رای در رده دوم قرار دارد. اما کیسیک که تاکنون تنها موفق به کسب ۱۴۳ رای شده است، شاید در انتها بتواند در صورت ناکامی ترامپ یا کروز در کسب آرای 1237 نماینده حزبی، تمام معادلات حزب جمهوری‌خواه را به نفع خود تغییر دهد.