روزنامه هاآرتص نوشت که توافقنامه مصر و عربستان درباره دو جزیره تیران و صنافیر به منزله ریسمان نجات اقتصادی مصر است اما در عین حال مصر به یک جزیره سعودی تبدیل شده است.

بارئیل تحلیلگر این روزنامه افزود که ریاض از قاهره می خواهد مواضع عربستان در خصوص بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ضرورت کناره گیری وی از قدرت را تائید نماید و همچنین از قاهره انتظار دارد تا در جنگ عربستان علیه یمن، کمک نظامی بیشتری ارائه کند.

این تحلیلگر صهیونیستی تصریح کرد که از جنبه رسمی در توافق صلح امضا شده بین مصر و اسرائیل هیچ بندی برای ممانعت مصر از تبادل زمین با هر کشوری وجود ندارد اما سیطره عربستان بر این دو جزیره می تواند برای تل آویو نگران کننده باشد زیرا بر خلاف مصر، عربستان به حفاظت از آن متعهد نخواهد بود.

در همین رابطه روزنامه الاهرام دیروز دوشنبه نوشت که طرف مصری در تماس با طرف اسرائیلی آن را در جریان بیانیه مشترک شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر که در آن تاکید شده است عربستان اجرای تعهدات مصر درباره معاهده صلح با اسرائیل را محترم خواهد شمارد، قرار داد.

بر اساس این گزارش، طرف مصری به طرف اسرائیلی تاکید کرد که در صورت اجرای توافق با عربستان برای ترسیم مرزهای دریایی در خلیج عقبه، پس از موافقت مجلس نمایندگان، عربستان اجرای تعهدات مصر در معاهده صلح با اسرائیل را محترم خواهد شد و این تعهدات نیز عبارت است از استمرار حضور نیروهای چند ملیتی حافظ صلح به منظور حفظ صلح و امنیت دو جزیره صنافیر و تیران و عدم اجازه برای استفاده از این دو جزیره جهت اهداف نظامی و نیز آزادی دریانوردی در خلیج عقبه.

به نوشته الاهرام، توافق تعیین مرزهای دریایی بین مصر و عربستان به منزله اعتراف صریح طرف سعودی به مرزهای شرقی مصر از رفح در شمال تا خط عرضی 22 درجه در جنوب است.

از سوی دیگر سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز بر پایبندی این کشور به معاهده صلح با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی اظهاراتی گفت که صلح با مصر در حال حاضر قوی تر از هر زمان دیگری است.