پنج ابهام در مورد یازده سپتامبر

سرویس بین الملل افکار نیوز - با وجود گذشت حدود 10 سال از نمایش حمله تروریستی یازده سپتامبر همچنان بر ابهامات آن افزوده میشود. گاردین در شماره جدید خود به بررسی این ابهامات پرداخته است:

۱ - یازده سپتامبر؛ حادثه ای غیر قابل تصور
در سال ۲۰۰۲، کاخ سفید حادثه ۱۱ سپتامبر را " حمله ای از نوع جدید و غیرقابل پیش بینی " اعلام کرد. واکنشی معقولانه به حادثه ای که واشنگتن را به عدم آمادگی لازم متهم می نمود. اما حقیقت این است که اصابت هواپیماهای ربوده شده به ساختمانهای مهم در حملات تروریستی اصلا غیرقابل تصور و باورنکردنی نبوده و نیست. هواپیما ربایی که در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد و کمک خلبان آن پرواز با شلیک گلوله به قتل رسید و هواپیما ربایان تهدید کردند که هواپیما را به تاسیسات هسته ای Oak Ridge در ایالت تنسی خواهند کوبید خود شاهدی بر این مدعاست.

پس از بمبگذاری ۱۹۹۳ در مرکز تجارت جهانی، تیمی از کارشناسان استخدام شدند تا خطرات احتمالی آینده از این دست را شناسایی کنند و این تیم اصابت هواپیما به یکی از این برج های دوقلو را به عنوان خطر احتمالی شناسایی کردند. در سال ۱۹۹۴، هواپیماربایان یکی از خطوط ایرفرانس اصابت به برج ایفل را مطرح نمودند.

همچنین یک برنامه تروریستی که در سال ۱۹۹۵ افشاء شد نشان داد که خالد شیخ محمد، طراح حملات یازده سپتامبر، در اندیشه منهدم کردن مرکز سیا توسط یک هواپیما بوده است.
با این وجود این حملات به ما نشان داد که هرچیزی کاملا محتمل است و به راحتی میتوان هرمکانی مانند مترو و دیگر مکانهای عمومی را مورد حمله قرار داد.


۲ - یازده سپتامبر؛ موفقیتی استراتژیک برای القاعده

حملات متهورانه و بی سابقه یازده سپتامبر موفقیتی تاکتیکی به شمار می رود اما یک خطای محاسباتی استراتژیک نیز می باشد.
از نظر بن لادن مورد حمله قرار دادن مردم امریکا در کشور خودشان باعثعقب نشینی آمریکا از خاورمیانه خواهد می شد. در اعلان فتوای بن لادن برای جهاد با آمریکا در ۱۹۹۶، او به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت پس از بمب گذاری های ۱۹۸۳ اشاره کرد. همچنین با قتل ۱۸ سرباز آمریکایی در موگادیشو در ۱۹۹۳ در یک روز باعثشد آمریکا با بی میلی نیروهای خود را از سومالی خارج کند.

بسیاری از فرماندهان القاعده با حمله به آمریکایی ها مخالف بودند و پیش بینی می کردند که باعثخشم آنها و به خطر افتادن موقعیت القاعده و هم پیمانانشان خواهد شد اما بن لادن در این امر مسر بود. وقتی آمریکا همانطور که بقیه هشدار داده بودند وارد جنگی تمام عیار شد بن لادن اظهار داشت که هدف او همین بوده است تا تمام مسلمانان در برابر آمریکا قرار گیرند.


۳ - واکنش بیش ازاندازه آمریکا

در یک دهه گذشته پس از یازده سپتامبر خاک آمریکا کمتر از هر موقع دیگر مورد حمله تروریستی واقع شده است و نشان میدهد که آمریکا بیش از اندازه تهدیدات تروریستی را بزرگ نمایی می کند.

اولین واکنش پس از حملات تروریستی، انهدام شبکه های تروریستی مسئول این حملات بود. خیلی سریع اقدامات امنیتی افزایش یافت، بودجه های نظامی چند برابر شد و برنامه ریزی ها برای شناسایی و انهدام پایگاههای آموزشی القاعده شروع شد.
حمله آمریکا به عراق را می توان اقدامی استراتژیک از طرف بوش برای کسب اعتماد آمریکایی ها در داخل این کشور به شمار آورد. جنگ عراق باعثانحراف جنگ آمریکا علیه القاعده شد.

۴ - حملات تروریستی هسته ای تقریبا غیرقابل اجتناب خواهد بود.

کمی پس از حملات یازده سپتامبر یکی از اعضای CIA اعلام کرد که القاعده یک سلاح هسته ای را به نیویورک قاچاق کرده است البته بعدا این خبر تکذیب شد اما در سایه یازده سپتامبر توانمندی احتمالی هسته ای القاعده باعثوحشت آمریکایی ها شده بود. در سال ۲۰۰۸ رئیس سیا، مایکل هایدن القاعده را نگرانی اول آمریکا از نظر خطر حملات هسته ای عنوان کرد.

با این وجود در حالی که همگان میدانند رهبران القاعده سودای هسته ای شدن دارند اما هیچ شواهدی وجود ندارد که این سازمان هرگونه ظرفیت هسته ای را در دارا باشد. ترس بیش از حد باعثشد که القاعده خطر اول هسته ای جهان عنوان شود اما این گروه حتی یک سلاح اتمی در اختیار ندارد. این درسی است از اینکه تروریسم چگونه عمل می کند.

۵ - محدود شدن آزادی های مدنی شهروندان آمریکایی

شهروندان آمریکایی همیشه نگران این بودند که حملات یازده سپتامبر و تصمیمات پس از آن باعثامنیتی شدن فضای جامعه آمریکا و محدود شدن اختیارات و آزادی های شهروندان شود. پیشنهاد بازداشت پیشگیرانه مظنونان تروریستی رای نیاورد. علی رغم افزایش فعالیت سرویسهای امنیتی داخلی، کنگره ایده ایجاد یک سرویس اطلاعاتی داخلی(MI۵) را رد کرد.

با این وجود تحقیقات و عملیات های گسترده ای از آن زمان تاکنون توسط پلیس و سرویس های امنیتی در جریان بوده است که تنها درصد بسیار کمی از آنها منجر به اثبات جرم و صدور حکم شده است. دستگاههای کنترلی الکترونیکی زیادی در اقصی نقاط کشور کار گذاشته شدند و مکالمات تلفنی بسیاری از شهروندان شنود شدند. مظنونان بسیار زندانی شدند و تحت شکنجه قرار گرفتند در حالی که مدارک مستدلی علیه آنها وجود نداشت.