میزان دارایی که عربستان در آمریکا دارد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) برای اولین بار با افشای دارایی‌های عربستان در آمریکا، میزان دارایی‌های بزرگترین صادرکننده نفت جهان در این کشور را تا پایان ماه مارس 116.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

 

این میزان دارایی، عربستان سعودی را در فهرست بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر ارزی در آمریکا قرار می‌دهد؛ اما این کشور هنوز فاصله زیادی با چین و ژاپن دارد که مجموع دارایی آنها در آمریکا تا پایان مارس بیش از هزار میلیارد دلار اعلام شده است.

 

البته به گفته برخی منابع خبری، میزان دارایی‌های عربستان در آمریکا می‌تواند بیشتر از رقم رسمی اعلام شده باشد. بر همین اساس، بلومبرگ ذخایر ارزی عربستان در آمریکا را حدود 587 میلیارد دلار برآورد کرده است. بلومبرگ مدعی است که بخشی از دارایی‌های ارزی عربستان ممکن است در شعب برون‌مرزی بانک‌های آمریکایی قرار داشته باشد.

 

افشاگری وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره دارایی‌های عربستان سعودی در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که این وزارتخانه از سال 1974 که برای اولین بار شروع به اعلام رسمی دارایی کشورهای مختلف در آمریکا کرد، تاکنون حرفی از میزان دارایی‌های عربستان به میان نیاورده بود. 

 

«ویتنی اسمیت» - سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا – افشای دارایی‌های عربستان در آمریکا را در راستای شفاف‌سازی بیشتر آمار مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور اعلام کرد.

 

عربستان ماه گذشته همزمان با اوج‌گیری گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تصویب لایحه 11 سپتامبر در کنگره آمریکا هشدار داد چنانچه کنگره با تصویب این لایحه، دولت عربستان را به اتهام حمایت مالی از عوامل این حمله تروریستی در معرض تعقیب قضایی قرار دهد، دارایی‌های خود را برای فرار از مصادره شدن از این کشور خارج خواهد کرد.