دستپاچگی آمریکا پس از کشتن ملا اختر

 کنگره آمریکا با تصویب قانونی جدید صلاحیتهای ویژه و خاصی را به نظامیان این کشور در افغانستان اعطا کرده است.

در این قانون که به تصویب کنگره آمریکا رسیده، آمده است: نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان از منابع بیشتری در این کار باید برخوردار شوند و 9800 سرباز آمریکایی نیز تا ماه آوریل 2017 در افغانستان باقی بمانند.

همچنین کمیتۀ نیروهای مسلح کنگره آمریکا با تصویب قانونی، به نیروهای آمریکایی برای نابودسازی طالبان، شبکۀ حقانی و داعش در افغانستان، صلاحیت‌های ویژه داده‌ است.

این قانون در حالی تصویب شده است که پیش از این براساس پیمان امنیتی کابل - واشنگتن قرار بود نیروهای آمریکایی وظیفه آموزشی و مشورتی در افغانستان داشته و پس از سال 2014 میلادی وارد میدان جنگ در این کشور نشوند.

در همین حال فیض محمد زولاند معتقد است که با این اقدام کنگره آمریکا جنگ در افغانستان اوج خواهد گرفت، زندانها زیاد خواهد شد، بمباران کور بر اهداف غیرنظامی و عملیات شبانه که حکومت قبلی آن را مسدود کرده بود دوباره آغاز خواهد شد.

وی در همین رابطه به روزنامه ویسا چاب کابل گفت: نیتجه این کار کاملا برای افغانها پیامد منفی خواهد داشت و برخلاف توافقنامۀ امنیتی کابل – واشنگتن نیروهای امنیتی افغان و ضرورتهای‌شان غیرتکمیل و متکی به خارجی‌ها خواهد ماند. اطلاعات پنهان کشور به کشور های دیگر داده شده و سازمانهای امنیتی افغانستان در دست دیگران خواهد افتاد.

از سوی دیگر «عتیق‌الله امرخیل» کارشناس مسائل نظامی افغانستان می‌گوید: «بسیار آرزومند این بودیم که با امضاء پیمان امنیتی کابل - واشنگتن از تجاوز بیگانگان مصون باشیم که نشد؛ ارتش ما یک ارتش مدرن باشد که نشد و امنیت ما بهتر باشد که نشد و جنگ‌ها هم شدت گرفتند.»

برخی منابع خبری در افغانستان می‌گویند آمریکایی‌ها پس از کشتن ملا اختر منصور رهبر طالبان در حمله پهپادی خود به شدت نگران اوضاع امنیتی خود در افغانستان هستند و به همین دلیل به سرعت و در نهایت عجله تصمیمات این چنینی می‌گیرند.