«انور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی و مدیر مرکز مطالعات راهبردی جده اعلام کرد که این کشور با رژیم اشغالگر قدس منافع مشترک دارند.

عشقی در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد که عربستان و اسرائیل به آسانی می‌توانند دشمنان مشترک خود را تعیین کنند.

وی که یکی از نزدیکان خاندان سعودی است مدعی شد، در گذشته بر خلاف امروز فرصت واقعی برای تحقق طرح عربی صلح وجود نداشته و اکنون فرصت تاریخی برای صلح دست داده است.

ژنرال بازنشسته سعودی با بیان این مطلب افزود: «در صورتی که [بنیامین] نتانیاهو [نخست وزیر رژیم صهیونیستی] به وعده خود عمل کند، عربستان دست به طرحی خواهد زد که برای عادی‌سازی [روابط] با اسرائیل مشوق کشورهای عربی خواهد بود؛ مسئله‌ای که بر روابط آن (اسرائیل) با مصر، اردن و اسیر کشورها تأثیر مثبتی خواهد داشت».

عشق ادامه داد: «عربستان به زودی ساخت پلی را آغاز خواهد کرد که آسیا را به آفریقا وصل می‌کند و در منطقه تنگه "تیران" نیز یک منطقه آزاد تجاری ایجاد خواهد کرد...همچنین در صورتی که اسرائیل طرح صلح عربی را اجرایی کند عربستان از آن خواهد خواست که در بازار آزاد شریکش باشد».

وی با اشاره به اینکه دنیا به زودی شاهد دیدارهای علنی مسئولان عربستان و اسرائیلی خواهد بود، مدعی شد که مردم جهان خواهند دید که ریاض چقدر فعال است.

وبگاه خبری «رأی الیوم» نیز گزارش داد که اظهارات عشقی درباره منافع مشترک عربستان با اسرائیل مسئله جدیدی نیست؛ چرا که در آوریل گذشته گفته بود که ریاض سفارت خود را در اراضی اشغالی افتتاح خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرده بود در صورتی که نتانیاهو طرح عربی صلح را بپذیرد، ریاض بلافاصله سفارت خود را در اراضی اشغالی افتتاح خواهد کرد و این مسئله را منوط به نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان کرده بود.

ناظران عشقی را به منزله کانال رسمی عربستان و اسرائیل می‌دانند و بر این باورند که وی مسئول روابط  صهیونیستها و سعودیهاست؛ زیرا عاقلانه نیست که بدون چراغ سبز دولت عربستان شخصی مانند عشقی از قدرت نتانیاهو تعریف و تمجید کند.