چرا آمریکا به سوریه حمله نمی کند؟

در روزهای اخیر، دو نشریۀ آمریکایی نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال از وجود سندی در وزارت خارجۀ این کشور پرده برداشتند که بر اساس آن، شماری از دیپلمات های آمریکایی خواستار آغاز حملات هوایی علیه نیروهای دولتی سوریه به منظور "تحقق صلح" در این کشور شده اند.

هر دو نشریه اذعان دارند که این سند که در آن 51 مسؤول وزارت خارجه خواستار جنگ مستقیم با بشار اسد شده اند، فقط برای مصرف داخلی در آمریکاست. در همین حال، سایت روسیا الیوم در یادداشتی، به عواملی اشاره کرد که باعث شده آمریکا تاکنون به اقدام نظامی علیه سوریه دست نزند.

6 دلیل مهم این مسأله عبارتند از:

1- کنگره

طبق قانون آمریکا دولت اوباما بدون موافقت کنگره نمی تواند به عملیات نظامی در سوریه دست بزند، در غیر این صورت ممکن است از مقام خود برکنار شود.

2- شورای امنیت

اقدام نظامی علیه یک دولت دارای حاکمیت و رئیس جمهور منتخب بدون تفویض از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، تجاوز و نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می آید و ضربۀ جبران ناپذیری به جایگاه بین المللی آمریکا وارد می آورد؛ هرچند آمریکا بارها نشان داده که توجهی به افکار عمومی جهان ندارد.

3- رژیم صهیونیستی

هرگونه اقدام تجاوزکارانه توسط آمریکا علیه سوریه باعث خواهد شد که دمشق برای تلافی نسبت به متحد اصلی آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد که در این صورت فاجعۀ جنگ جدیدی در داخل منطقه و خارج از آن رخ خواهد داد ضمن آن که نتانیاهو از دو سال قبل تهدید کرده است در صورتی که کشورش در معرض هرگونه حملۀ نظامی واقع شود به شدیدترین شکل تلافی کند.

4- خسارت های سنگین

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط رسانه ها، ارتش سوریه اسلحۀ پیشرفته ای در اختیار دارند که قادر به تخریب اهداف شناور روی آب از جمله رزمناوهای آمریکایی است و در صورتی که آمریکا در سوریه با خسارات مالی و جانی روبرو شود؛ این امر خشم افکار عمومی جامعۀ آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

5- حزب الله

در صورت هرگونه اقدام تجاوزکارانۀ آمریکا علیه بشار اسد، حزب الله لبنان با تمام توان از رئیس جمهور سوریه دفاع خواهد کرد و حتی ممکن است کار به جنگ علیه اسرائیل و آمریکا بکشد.

6- روسیه و چین

ممکن است جنگ در سوریه به مقابلۀ بین نیروهای آمریکایی و روس در منطقه بینجامد و حتی به تیرگی شدید روابط بین آمریکا و چین منجر شده و موجب جنگ جهانی شود. از این رو اوباما هرگز به اقدام نظامی علیه سوریه دست نخواهد زد.