نگرانی آمریکا در درز کردن اطلاعات محرمانه خود به اسرائیل

«جاناتان پولارد» تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا که بعدها اقدام به جاسوسی برای اسرائیل کرد، اکنون بعد از آزادی از مقامات آمریکایی خواسته است محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای وی را کاهش دهند، اما سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا با بیان اینکه نگران انتقال اطلاعات محرمانه آمریکا به اسرائیل هستند، با این درخواست مخالفت کرده‌اند. 

پولارد در سال 1985 به جرم انتقال اطلاعات محرمانه آمریکا به اسرائیل، به 30 سال زندان محکوم شد. وی سال گذشته در حالی که هنوز چند ماه تا پایان دوره محکومیتش باقی مانده بود، تحت فشار تل‌آویو از زندان آزاد شد. 

وی با وجود آزادی همچنان با محدودیت‌هایی مواجه است، از جمله اینکه ارتباطات آنلاین وی چک شده و موقعیت مکانی وی هم به صورت لحظه به لحظه با جی‌پی‌اس به نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارش می‌شود. 

پایگاه دیلی بیست نوشته است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در پاسخ به درخواست وی برای رفع این محدودیت‌ها گفته‌اند که «به هیچ‌وجه.»

بنا بر این گزارش، مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا روز جمعه به کمیسیون عفو مشروط این کشور اعلام کرده‌اند که به شدت مخالف کاهش محدودیت‌های پولارد هستند، چراکه وی هنوز هم تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید و در صورتی که تحت نظر نباشد، ممکن است اسرار واشنگتن را در اختیار دیگران قرار دهد و این اسرار حتی با وجود آنکه قدیمی هستند، می‌توانند دردسر آفرین باشند.

«جنفیر هادسون» از مقامات ارشد دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید: «برخی از منابع و روش‌هایی که برای به دست آوردن برخی از اطلاعات درز داده شده توسط آقای پولارد، نه فقط همچنان محرمانه هستند، بلکه هنوز هم مورد استفاده جامعه اطلاعاتی قرار دارند.»

پیش از این «جیمز کلپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا هم گفته بود که تصور می‌شود پولارد اطلاعاتی در اختیار دارد که همچنان هم سری و فوق سری به شمار می‌‌آیند. اظهارات هادسون بعد تازه‌ای به صحبت‌های کلپر افزوده و نشان می‌دهد که چرا جامعه اطلاعاتی آمریکا با رفع محدودیت‌های پولارد 61 ساله مخالف است. 

یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا واقعا هنوز هم اطلاعات پولارد می‌تواند برای آمریکا مخرب باشد، می‌گوید: «با توجه به حجم اطلاعاتش، تردید ندارم که همین طور است. آخرین چیزی که ممکن است بخواهید از او بشنوید، این است که او از آنچه در سر دارد صحبت کند.»