اردوغان عذرخواهی از روسیه را پس گرفت؟

"ابراهیم قالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، با تایید این موضوع گفت: عبارت "از شما عذرخواهی می کنم" که اردوغان در گفت وگو با خبرنگاران مطرح کرد و روزنامه "حریت" آن را گزارش داد، خطاب به خانوادۀ خلبان روس بود که در این حادثه کشته شد. اردوغان اعلام کرد که ترکیه برای بررسی راه های پرداخت تاوان به خانوادۀ خلبان روس آمادگی دارد.

به نوشتۀ خبرگزاری رویترز "بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه نیز صحت اطلاعاتی را که در خصوص تعهد ترکیه به پرداخت تاوان به خلبان روس مطرح شده است، تکذیب و تاکید کرد که آنکارا به پرداخت تاوان به طرف روس، متعهد نشده است.

وی افزود: ترکیه، تنها در قبال حادثه، با روسیه ابراز همدردی کرد. این در حالی است که وی در خصوص نامۀ اردوغان به مسکو از آمادگی ترکیه برای پرداخت تاوان به روسیه خبر داده و در گفت و گو با تلویزیون TRT ترکیه، خاطر نشان کرده بود، ما تاکید کردیم که اگر نیاز به پرداخت غرامت باشد، برای پرداخت آن، آمادگی داریم.

"دیمتری بیسکوف" سخنگوی رسمی روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که رئیس جمهور ترکیه با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، از آمادگی آنکارا برای عادی سازی روابط با روسیه سخن گفته است.

وی افزود: پوتین، از اردوغان نامه ای دریافت کرد که در آن، به حل و فصل پیامدهای حادثه سقوط جنگندۀ روسی توجه ویژه کرده بود. رئیس جمهور ترکیه همچنین ضمن همدردی با خانواده اولگ بیشکوف خلبان روس، عمق ناراحتی خود را از این موضوع بیان داشت.

به گفتۀ بیسکوف، اردوغان در این نامه، بر آمادگی آنکارا برای به کارگیری همه توان خود جهت احیای پیوند دوستی میان ترکیه و روسیه و مقابله با بحران های منطقه و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در این نامه، خاطر نشان کرد که روسیه، کشوری دوست و شریکی راهبردی است و مقامات ترکیه، به خودداری از رساندن هرگونه ضرر به مسکو پایبندند. در این نامه آمده است: "ما هیچ گاه تمایل یا نیتی برای سرنگون کردن خلبان روسی نداشته ایم".

اردوغان همچنین تاکید کرد که آنکارا برای یافتن پیکر خلبان روس و تحویل آن به روسیه، همه خطرها را به جان خرید و تمام تلاش خود را به کار بست آن گاه پیکر خلبان را با رعایت تدابیر دینی و نظامی لازم، آن گونه که در شأن روابط دو کشور است، به روسیه تحویل داد.

اردوغان در نامه خود افزود: می خواهم دوباره همدردی خود را با طرف روسی بیان کنم و عمیقاً با خانواده خلبان ابراز همدردی کنم و بگویم: معذرت می خواهم. ما ضمن عرض تسلیت، خانواده خلبان روس را خانواده ای ترکیه ای می شماریم و آمادگی داریم که هر طرحی را در این خصوص بپذیریم.

خبرگزاری رویترز، با استناد به گفته های ابراهیم قالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در خصوص نامۀ اردوغان، از توافق مسکو و آنکارا برای به کار بستن اقدامات لازم درخصوص بهبود روابط در سریع ترین زمان ممکن خبر داده بود.

گفتنی است که عذرخواهی اردوغان، هفت ماه پس از سرنگون شدن جنگندۀ روسی در آسمان حومۀ شمالی لاذقیه توسط ترکیه صورت گرفت. ترکیه ادعا کرده بود که جنگندۀ روس، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است، اما هیچ سند و مدرکی برای اثبات این ادعا در اختیار نداشت.

سرنگون کردن این جنگنده، ضربه مهلک به روابط روسیه و ترکیه وارد کرد و پوتین آن را به مثابۀ خنجری از پشت شمرد که افرادی همدست با تروریسم آن را وارد کردند.

مسکو، در واکنش به این واقعه، اقدامات متعددی در زمینه مجازات ترکیه انجام داد که از میان آن ها می توان به معلق کردن گردشگری در ترکیه و همچنین معلق کردن سفرهای هوایی به ترکیه و ممنوعیت واردات کالاها و تولیدات کشاورزی ترکیه به روسیه اشاره کرد.