مغز متفکر حملات استانبول شناسایی شد

پایگاه «دیلی بیست» گزارش داده است که مغز متفکر حملات مرگبار هفته گذشته به فرودگاهی در استانبول، زمانی جاسوس دولت گرجستان بوده است. گزارش دیلی‌بیست همچنین نشان می‌دهد دولت‌های اوکراین و گرجستان چطور با خودداری از تحویل این فرد به روسیه، موجب‌ شده‌اند تا وی بتواند آزادانه در اروپا تردد کند.

سه‌شنبه گذشته در جریان سه انفجار انتحاری در فرودگاه آتاتورک، 44 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. مقامات ترکیه داعش را به دست داشتن در این عملیات متهم کرده و گفته‌اند فردی به نام «احمد چاتایف» مغز متفکر این حمله بوده است. 

دیلی‌بیست نوشته است که چاتایف که از چچنی‌الاصل است، در گذشته سفرهای متعددی به اوکراین، اتریش و گرجستان داشته است. 

این پایگاه به نقل از «گئورگی لورتکیپانیدزه» معاون پیشین وزیر کشور گرجستان که حالا در «اودسا» اوکراین اقامت دارد، نوشته است که چاتایف زمانی عامل اطلاعاتی تفلیس بوده است. 

ژنرال لورتکیپانیدزه به دیلی‌بیست گفته است: «چند سال قبل من چاتایف را جذب کردم. او مخبر و میانجی خوبی بین ما و گروه‌های زیرزمینی اسلامگرا در قفقاز شمالی بود. با کمک او توانستیم از چند حمله تروریستی در گرجستان جلوگیری کنیم.»

این مقام سابق دولت گرجستان می‌گوید همکاری با این فرد برای یک سال ادامه داشته، اما بعد از آنکه وی در یک مورد با گروه‌های تروریستی همکاری کرده، این همکاری متوقف و چاتایف بازداشت شده است. 

به نوشته دیلی‌بیست، چاتایف که یک شهروند روس بوده، از اتریش تقاضای پناهندگی کرده است. لورتکیپانیدزه می‌گوید چاتایف برای چند سال در آنجا نماینده «دوکو عمرف» رهبر سازمان تروریستی امارات قفقاز بوده است. 

روسیه سال‌ها برای استرداد چاتایف تلاش کرده بود. وی در سال 2010 برای مدت کوتاهی در اوکراین در حبس خانگی قرار گرفت، اما نه اوکراین و نه گرجستان، که هر دو با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه دشمنی داشته‌اند، حاضر به تحویل وی به روسیه نشده‌اند. 

در آن زمان گروه‌های حامی حقوق بشر مدعی بوده‌اند که چاتایف به عنوان یک بازمانده جنگ چچن، تحت حفاظت کنوانسیون ژنو قرار دارد. 

به گفته ژنرال لورتکیپانیدزه مسائل سیاسی نقش مهمی در جلوگیری از تحویل چاتایف به روسیه داشته است.

چاتایف در سپتامبر 2012 و در جریان درگیری مسلحانه با نیروهای گرجی در نزدیکی داغستان بازداشت شد. 

هرچند او به حمل غیرقانونی مواد منفجره متهم و برای مدتی حبس شد، اما اندکی بعد با وجود اعتراض «میخائیل ساکاشویلی» رئیس‌جمهور وقت گرجستان و همچنین لورتکیپانیدزه آزاد شد. 

لورتکیپانیدزه می‌گوید: «مسئله این بود که دولت گرجستان ظرف چند ماه عوض شد و مقامات جدید اتهامات علیه چاتایف را لغو کردند.»

به گفته وی، چاتایف به دلیل مسائل سیاسی آزاد شد. لورتکیپانیدزه اتهامات مطرح شده علیه خودش و دولت ساکاشویلی مبنی بر جذب چچن‌ها با هدف به قتل رساندشان را هم رد کرد و این اتهامات را ساختگی خواند.

لورتکیپانیدزه که حالا در شهر اودسا اوکراین مسئولیت مبارزه با فساد را بر عهده دارد، می‌گوید: «ما اخیرا در جست‌وجوی یک گروه خلافکار بودیم، اما یکی از کارکنان دادگاه از حکم ما عکس گرفته و آن را با وایبر برای مظنون فرستاد. مهم است که خلافکاران را همین امروز مجازات کنیم، چراکه هرگز نمی‌دانیم که آن‌ها ممکن است مرتکب چه خلافی شوند.»