ترکیه یک گام دیگر به اتحادیه اروپا نزدیک‌ شد

 مجله آنلاین آمریکایی «اینترنشنال پالیسی دایجست» با انتشار مطلبی نوشت: دولت ترکیه، یکی از کشورهای عضو «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،» (ناتو) یک گام دیگر به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شد. آنکارا و 28 کشور عضو این اتحادیه قرار است بزودی دور جدید مذاکرات خود را آغاز کنند. محور اصلی گفتگوهای میان دو طرف مسائل اقتصادی و سیاست‌های مالی خواهد بود. 

«آنگلا مرکل،» صدراعظم آلمان، که پیش‌تر مخالفتش را با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام کرده بود، از موافقان برگزاری این مذاکرات است. وی اکنون وقوع چنین امری را ممکن می‌داند. با این وجود، به نظر می‌رسد سران دیگر کشورهای اروپایی چندان موافق پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نباشند. 

نگارنده گزارش یکی از دلایل اصلی مخالفت اروپایی‌ها را با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، هم‌مرز بودن این کشور با «عراق» و «سوریه» -دو کشور درگیر جنگ داخلی- می‌داند. از سوی دیگر، آنکارا در داخل مرزها و مناطق جنوب شرقی نیز درگیر جنگ با نظامیان «حزب کارگزان کردستان» (‌پ‌ک‌ک) است. 

روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا به دهه 50 میلادی باز می‌گردد. با این وجود، با نگاهی به تحولات و رویدادهای یک دهه اخیر، می‌توان به پیچیدگی این روابط پی برد.