مقامات دادگاه عالی ترکیه هشدار داده‌اند هزاران نفر از متجاوزان به عنف در این کشور از طریق ازدواج با قربانی خود از مجازات زندان می‌گریزند.

 

«مصطفی دمیرداغ،» رئیس بخش تجدیدنظر دیوان عالی ترکیه، که جرایم جنسی را بررسی می‌کند در همین خصوص گفت: حدود 3 هزار مورد از این گونه ازدواج‌ها به صورت رسمی ثبت شده است. او در ادامه درباره چند مورد از این ازدواج‌ها و همچنین قربانیان خردسال این گونه جرایم سخن گفت.

 

به گفته او، در یکی از این موارد، دختری به وسیله سه مرد ربوده شد و مورد تجاوز قرار گرفت. زمانی که یکی از این مردان با او ازدواج کرد، مجازات هر 3 نفر بخشوده شد.

 

دمیرداغ معتقد است این نوع ازدواج‌ها قابل‌قبول نیستند. اجبار قربانی به ازدواج با کسی که او را دوست ندارد، خشونت‌آمیز است.

 

بنابر اعلام بخش تجدیدنظر دیوان عالی ترکیه، مجازات افرادی که مرتکب این گونه جرایم می‌شوند حدود 16 سال حبس خواهد بود. پس از آن که دادگاه اروپایی حقوق بشر، ترکیه را به دلیل ناتوانی در حمایت از قربانیان خشونت خانگی محکوم کرد، این کشور قانون مربوط به این گونه جرایم را در سال 2012 به تصویب رساند.

 

سال گذشته 3 مرد به دلیل تجاوز و قتل یک دختر 20 ساله دانشجو محکوم به تحمل حبس ابد شدند. این جنایت خشم مردم ترکیه را برانگیخت و باعث برپایی تظاهرات ملی در اعتراض به مسئله خشونت علیه زنان در این کشور شد.