کودتا علیه اردوغان یا کودتا برای اردوغان؟!

گروه بین‌الملل- از همان ابتدا اردوغان و حامیانش بر نقش فتح الله گولن در این کودتا تاکید کردند مردی که زمانی قدرتمندترین چهره سیاسی – مذهبی ترکیه بود حالا به دشمن ملت تبدیل شده است. اردوغان برایش رجز می خوانَد که اگر جرات داری برگرد! احتمالاً تصفیه های گسترده در ساختار ارتش به زودی آغاز می شود.

 

به گزاش افکارنیوز، مشکلات داخلی اردوغان که در روزهای گذشته به اوج رسیده بود موقتاً فراموش می شود و احزاب مخالف نیز ترجیح می دهند فعلاً با سلطان! درگیر نشوند. این کودتا را می توان یکی از حساب نشده ترین کودتاهای تاریخ نامید. نظامیان به سرعت کنترل بخش های مهم و نمادین شهر مثل فرودگاه و پل ارتباطی میان بخش اروپایی و آسیایی را در اختیار گرفتند. اینترنت قطع و یا به شدت کند شد در عین حال تلویزیون دولتی نیز به تسخیر کودتاچیان درآمد اما تلویزیون های خصوصی برای اردوغان سنگ تمام گذاشتند و نظامیانِ غافل از قلب شهر پاتک سنگینی خوردند.

 

درست است که ترکیه شب سختی را پشت سر گذاشت اما حالا این احتمال هم مطرح می شود که اردوغان به عنوان برنده نهایی این تحولات شخصا از انجام کودتا خبر داشته و با اطمینان به شکست کودتاچیان در قماری دلنشین اجازه داده تا نظامیان به صورت محدود به عرض اندام بپردازند. نتیجه اما نهایتاً به سود او تمام شد. حالا او با ادله بیشتری خوهان استرداد فتح الله گولن از آمریکا می شود. ضمن اینکه نقش آمریکا و کشورهای غربی در این کوتا نیز مبهم است. سفارت فرانسه یک روز پیش به شهوندانش درباره ناآرامی در ترکیه هشدار داده بود. اردوغان می تواند از همه این ها به سود خود استفاده کند. او ارتش را مجدداً پاکسازی می کند و احتمالا احزاب مخالف بیش از پیش تحت فشار قرار می گیرند. به نظر می رسید خطر گولن دفع شده اما اردوغان هنگامی که برای حضور در مراسم تشییع جنازه محمد علی کلی به آمریکا رفت دریافت که حضور رقیب همچنان پررنگ است. در آن مراسم به اردوغان حتی اجازه سخنرانی هم ندادند. رئیس جمهور ترکیه با ناراحتی مراسم را ترک کرد و شایعه شد که جنبش گولن پشت تحقیر نمادین اردوغان بوده است. این تحقیرها و زورآزمایی ها شب گذشته تاوان سنگینی برای اندک هواداران باقی مانده گولن داشت.

هرچند بعید به نظر نمی رسید نیروهای وفادار به فتح الله گولن در ساختار نظامی ارتش نفوذی داشته باشند اما حالا سلطان ترک می تواند همه را به یک چوب براند. وقت تصفیه های خونین فرارسیده. اردوغان پیروز کودتایی بود که ظاهراً علیهش به راه افتاد.