بشار اسد: سازمان ملل بازیچه آمریکا شده است

 رئیس جمهور سوریه در مصاحبه‌ با پرنسا لاتینای کوبا گفت که سازمان ملل در حال حاضر به بازیچه آمریکا تبدیل شده که هرگونه می‌خواهد از آن استفاده می‌کند.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: از زمانی که روس‌ها تصمیم گرفتند که مداخله کنند و از ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه حمایت کنند کفه ترازو علیه آمریکا و تروریست‌ها برگشت.

رئیس جمهور سوریه اضافه کرد که ترک‌ها و همپیمانانشان تمامی ورق‌های خود در جنگ سوریه را از دست دادند و آخرین ورقه آنها به خصوص برای اردوغان حلب است.

وی تاکید کرد که اولویت ارتش سوریه، مبارزه با داعش، النصره، احرار الشام و جیش الاسلام است چون این گروه‌ها به صورت ایدئولوژیکی به القاعده مرتبط هستند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه با این خبرگزاری کوبایی گفت: جنگ علیه سوریه فراگیر بوده و تنها به حمایت از تروریست‌ها منتهی نمی شود بلکه آنها در عین حالی که از آنها حمایت می‌کنند در همان زمان نیز جنگی اقتصادی و سیاسی علیه سوریه به راه انداختند.

وی با انتقاد شدید از ساختار سازمان ملل گفت: اگر مواضع روسیه و چین درباره موضوعات مشخصی نبود، سازمان ملل به طور کامل آمریکایی می‌شد.

اسد اضافه کرد: دولت آمریکا زمانی که با یک گروه یا مجموعه در ارتباط باشد در راستای منافع آن کشور نبوده بلکه در راستای منافعش است.

وی گفت که برنامه آمریکا برای سوریه فقط گسسته کردن این کشور است.

رئیس جمهور سوریه درباره ناآرامی‌ها در ترکیه نیز گفت که باید این کودتا را توصیفی از عدم استقرار و آشفتگی داخلی در ترکیه و به صورت اساسی در سطح اجتماعی دانست.

وی افزود: چیزی که مهمتر از کودتا بوده، اقدامات و گام‌هایی است که اردوغان و گروه وی طی روزهای اخیر اتخاذ کرده‌اند، بوده است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: ارتباط دانشگاه‌ها و قاضی‌ها و جامعه مدنی با کودتا چه بوده است؟ این اقدامات نیت پلید اردوغان و اقداماتش در قبال آن چیزی که روی داده را نشان می‌دهد.

بشار اسد گفت: اردوغان از کودتا برای اجرای برنامه‌های افراطی خود که همان برنامه اخوان المسلمین در داخل ترکیه است استفاده کرده و این  اقدامی خطرناک برای ترکیه و کشورهای همجوار به شمار می‌آید.

بشار اسد در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد اولویت های ارتش سوریه برای مبارزه با گروه های تروریستی گفت: اولویت ارتش سوریه، در درجه اول مبارزه با "داعش" و "جبهه النصره"، و "احرار الشام" و "جیش الاسلام" است، این چهار گروه بر اساس ایدئولوژی به طور مستقیم به "القاعده" مرتبط هستند، آنان گروه های افراطی هستند و تمام کسانی که با آنان موافق نیستند  یا مانند آنان عمل نمی کنند را می کشند.

بشار اسد با اشاره به اینکه تروریست ها جنگ نامتعارف علیه ارتش مان به راه انداخته اند و ارتش مان ارتش متعارف و کلاسیک است گفت: گروه های دفاع مردمی در حمایت از ارتش سوریه و شکست دادن گروه های تروریستی نقش مهمی ایفا کردند زیرا که مبازان ملی در مناطق خود، در شهرها و روستاهای خود با تروریست ها مبارزه می کنند، گروه های دفاع مردمی  مناطق خود را به خوبی می دانند. جاده ها، راه ها و زمین منطقه خود به خوبی می دانند، این نقش آنان است.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤال خبرنگار در مورد وضعیت نظامی حمله مزدوران خارجی علیه سوریه و جنگ ها و درگیری ها در حمص و حلب گفت: البته، تروریست ها از سراسر جهان حمایت دریافت کرده اند، بیش از یک صد ملیت در حمله به سوریه شرکت می کنند و عربستان سعودی و قطر و ترکیه از تروریست ها حمایت می کنند، از زمانی که روس ها مداخله و ارائه پشتیبانی و حمایت قانونی از ارتش سوریه برای مبارزه با تروریست ها را  آغاز کردند، ارتش سوریه پیشرفت هایی در مناطق مختلف را محقق ساخت. ارتش سوریه برای نابودی تروریسم مصمم است. در مورد حمص از زمانی که تروریست ها این شهر را ترک کردند (از یک سال پیش) اوضاع این شهر خیلی بهتر و با ثبات تر شد. وضعیت در حلب متفاوت است زیرا که ترک ها و متحدان آن ها از جمله سعودی ها و قطری ها بسیاری از برگ‌های خود در میدان های جنگ در سوریه از دست داده اند و حلب آخرین برگ برای آنان به ویژه برای اردوغان است،برای این که وی با سعودی ها تلاش کرد که بیشترین تعداد ممکن از تروریست ها را به داخل سوریه ارسال کند. تروریست ها در طول دو ماه گذشته از ترکیه به حلب  برای به دست گرفتن این شهر می آمدند، اما ناکام ماندند، در واقع ارتش مان پیشرفت ها در حلب و اطراف آن در جهت محاصره تروریست ها را محقق ساخت.