پس از برگزاری مجمع ملی جمهوری‌خواهان آمریکا، نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که اقبال عمومی جامعه آمریکایی نسبت به ترامپ برای یکبار دیگر از رقیبش هیلاری کلینتون پیشی گرفت.

نتایج نظرسنجی‌های انجام شده توسط مؤسسه «گراویس مارکتینگ» که طی روزهای 21 و 22 ماه جولای (31 تیر و 1 مرداد) انجام شد، بیانگر پیشی گرفتن 2 درصدی ترامپ بر کلینتون (51 درصد در مقابل 49 درصد) بود.

نظرسنجی‌ شبکه سی.بی.اس. نیز که طی روزهای 22 تا 24 جولای (1 تا 3 مرداد) انجام شد نیز نشان داد ترامپ با جلب 44 درصد اقبال عمومی از کلینتون (با 43 درصد اقبال عمومی) پیشی گرفته است.

شبکه سی.ان.ان. هم در همین بازه زمانی (22 تا 24 جولای/1 تا 3 مرداد) یک نظرسنجی را انجام داد که نشان داد ترامپ (با 48 درصد) توانسته است 3 درصد از کلینتون (با 45 درصد) پیشی بگیرد.

اما نظرسنجی مؤسسه «مورنینگ کانسولت» طی روزهای تا 24 جولای (1 تا 3 مرداد) نشان دهنده بیشترین میزان اختلاف بین ترامپ و کلینتون بود؛ جایی که ترامپ با جلب 44 درصد اقبال عمومی توانست با اختلاف 4 درصد از کلینتون (با 40 درصد) پیش بیافتد.

اما جدیدترین مورد نظرسنجی انجام شده از سوی مؤسسه «یو گوو» و نشریه اکونومیست نتیجه‌ای کاملا متفاوت را نشان داد. البته این نظرسنجی با یک روز تفاوت با نظرسنجی‌های اخیر و طی روزهای 23 و 24 جولای (2 و 3 مرداد) اجرا شد و نشان داد کلینتون در سطح ملی با جلب 40 درصد اقبال عمومی در برابر 38 درصد ترامپ، با اختلاف دو درصد از رقیبش جلوتر است.

 

برای اجتناب از خطاهای نمونه‌گیری، در این بخش نگاهی به میانگین نظرسنجی‌های سراسری انجام شده در ایالات متحده طی یک هفته اخیر می‌اندازیم. نتایج نشان می‌دهند که کلینتون در مجموع با کسب 43.3 درصد آرا همچنان به میزان یک درصد از ترامپ (با 41.3 درصد) پیش است.

 

این در حالی است که اگر به میانگین نتایج نظرسنجی‌های سراسری انجام شده در آمریکا طی یک ماهه اخیر نظری بیاندازیم، شاهد تفاوت آن با نتیجه یک هفته اخیر می‌شویم، که بیانگر کاهش فاصله این دو رقیب طی هفته اخیر است.

طی یک ماهه اخیر، کلینتون و ترامپ در جلب اقبال عمومی بیش از 3 درصد اختلاف داشتند که این میزان تفاوت در هفته اخیر به یک درصد کاهش یافته است.

البته مهمترین نظرسنجی‌ها مربوط به 11 ایالت موسوم به «خاکستری» است؛ ایالت‌هایی که به صورت سنتی و برخلاف دیگر مناطق، از آن‌ها انتظار نمی‌رود که از پیش جهت‌گیری مشخص و قطعی حزبی داشته باشند، اما از حدود 10 پیش تاکنون به طور خاص نتایج نظرسنجی جدیدی از آن‌ها گزارش نشده است.