کاهش 90 درصدی درآمدهای نفتی داعش

 مقامات عراقی روز سه‌شنبه اعلام کردند پیروزی‌های اخیر ارتش این کشور در مناطق تحت اشغال داعش، باعث کاهش 90 درصدی درآمدهای نفتی این گروه تروریستی شده است. منابع امنیتی وزارت نفت عراق می‌گویند تروریست‌ها روزانه دست‌کم 50 کامیون نفت از میدان‌های نفتی «قیاره» و «نجمه» در جنوب «بصره،» بزرگترین شهر تحت کنترل داعش و سومین شهر پرجمعیت عراق، قاچاق می‎کردند. این در حالی است پس از حملات اخیر ارتش عراق به مواضع داعش، این گروه تروریستی اکنون قادر است روزانه تنها 5 کامیون نفت قاچاق کنند. 

 

در ادامه گزارش آمده است: درآمدهای نفتی داعش که زمانی به بیش از 6000 دلار به ازای هر کامیون نفت قاچاق‌شده می‌رسید، اکنون به 2000 دلار کاهش یافته است. پس از آنکه داعش آوریل گذشته (30 روز منتهی به 11 اردیبهشت) کنترل میدان‌های نفتی «علاس» و «حمرین» در نزدیکی شهر «تکریت» را از دست داد، درآمد روزانه نفتی این گروه تروریستی حدود یک میلیون دلار کاهش یافت.       

 

روز گذشته خبرهایی مبنی بر کشته شدن 4 مأمور امنیتی و یک مهندس مستقر در یکی از میدان‌های نفتی شهر کُردنشین «کرکوک» بدست عناصر داعش منتشر شد. داعش هنوز مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده نگرفته است. مقامات کردستان عراق می‌گویند مأموران امنیتی موفق شدند با به هلاکت رساندن دو تروریست، این حمله را خنثی کنند. با این وجود، نفر سوم توانست با منفجر کردن خود باعث کشته شدن 5 نفر شود. تروریست چهارم نیز موفق به فرار شد.