پیشرفت روزافزون فناوری‌های ارتباطی و ماهواره‌ای، رژیم صهیونیستی را که دکترین امنیتی آن بر پایه "پنهان‌کاری" و "حفظ اسرار نظامی" استوار شده است در معرض تهدیدات و چالش‌های امنیتی جدیدی برای حفظ موجودیت خود قرار داده است. 

 

به نوشته روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، در سال 1997 میلادی یعنی پیش از آنکه شرکت گوگل عرضه سرویس‌های ماهواره‌ای خود را به کاربران اینترنت آغاز کند، کنگره آمریکا تحت فشار لابی‌های صهیونیستی با تصویب یک قانون، تصویربرداری ماهواره‌ای دقیق از اسرائیل را ممنوع اعلام کرد. اما اکنون وجود ماهواره‌های قدرتمند در فضا و بهبود کیفیت تصاویر ماهواره‌ای نسبت به گذشته برای رژیمی که خود دارای یکی از پیشرفته‌ترین و متراکم‌ترین شبکه‌های جاسوسی ماهواره‌‌ای در جهان است، دردسرهای امنیتی جدیدی به بار آورده است.

 

برنامه "گوگل ارث" یکی از اولین جلوه‌های کاربردی فناوری‌های نوین ماهواره‌ای بود که رژیم صهیونیستی را به شدت نسبت به امنیت اماکن نظامی و حفظ اسرار نظامی خود بیمناک کرد. این برنامه که با کمک ماهواره‌های تصویربرداری و از طریق اتصال به اینترنت، تصویری واقعی و سه بعدی را از کلیه ساختمان‌ها و عوارض طبیعی مناطق مختلف کره زمین در اختیار کاربر قرار می‌دهد، رژیم صهیونیستی را برای اولین بار به طور جدی در معرض خطر فناوری‌های نوین قرار داد؛ تا جایی که به نوشته گاردین، «خالد جابری» یکی از فرماندهان گردان‌های شهدای الاقصی در غزه در سال 2007 در اوج حملات موشک‌های قسام به شهرک صهیونیست‌نشین «سدیروت» در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت که نیروهای تحت فرماندهی او به منظور جستجو و شناسایی اهداف جدید برای حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین از برنامه گوگل ارث استفاده می‌کنند. 

 

این مسئله علاوه بر آنکه بهانه‌ای شد تا رژیم صهیونیستی دسترسی مردم غزه به اینترنت پرسرعت را برای همیشه محدود کند، گوگل را نیز متقاعد کرد تا محدودیت‌های ویژه‌ای را در خصوص دسترسی کاربران اینترنت به تصاویر ماهواره‌ای اسرائیل در نظر بگیرد؛ بطوریکه اکنون مناطق نظامی و حساس رژیم صهیونیستی بویژه در صحرای نقب که رآکتور هسته‌ای دیمونا در آن قرار دارد، به هیچ وجه از طریق برنامه گوگل ارث قابل دسترس نیستند. به همین ترتیب، در بسیاری از مناطق دیگر اسرائیل نیز تصاویر گوگل ارث از وضوح لازم برخوردار نبوده و یا امکان بزرگنمایی آنها وجود ندارد. 

 

پس از گوگل ارث، نوبت به یکی دیگر از سرویس‌های گوگل رسید تا به تهدیدی جدی برای امنیت رژیم صهیونیستی تبدیل شود. سرویس "گوگل استریت ویو" (یا نمای خیابان گوگل) که در سال 2007 به سرویس نقشه گوگل (گوگل مپس) اضافه شد این بار با هدف کمک به گردشگری، تصاویری واقعی و 360 درجه‌ای را از خیابان‌های اسرائیل در اختیار کاربران قرار می‌داد. 

 

بلافاصله پس از راه‌اندازی این سرویس، یدیعوت آحارونوت گزارش داد که جزئیات طبقه‌بندی شده مراکز حساس تل‌آویو از جمله محل استقرار گیت‌های بازرسی آنها و پلاک خودروهای پارک شده به وضوح در گوگل استریت ویو نمایش داده شده‌اند و این مسئله می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دشمنان اسرائیل قرار دهد.

 

چند ماه بعد از راه‌اندازی این سرویس، خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که رژیم صهیونیستی از گوگل خواسته است در سرویس گوگل استریت ویو، خیابان‌ها را به گونه‌ای نشان دهد که تصویر دقیق و واضحی از آنها در دسترس کاربران قرار نگیرد. رژیم صهیونیستی مناطق نصب دوربین‌های سرویس گوگل استریت ویو را نیز محدود کرد و از گوگل خواست خیابان‌‌های محل اقامت مقامات سیاسی و نظامی و خیابان‌هایی که ساختمان‌های مهم دولتی و پایگاه‌های نظامی در آنها قرار دارند را به صورت "کاملاً محوشده" نشان دهد.

 

یدیعوت آحارونوت نیز پس از آن فاش کرد که سرویس‌های امنیتی اسرائیل از شرکت گوگل خواسته‌اند تصاویر خیابان کاپلان در تل‌آویو که مقر وزارت جنگ و ستاد مرکزی ارتش اسرائیل است را کلاً از پایگاه اطلاعاتی خود حذف کند. به دنبال این درخواست، گوگل وعده داد که علاوه بر حذف تصاویر خیابان‌های مهم اسرائیل، چهره افراد و پلاک خودروها را نیز با استفاده از یک فناوری خاص که به همین منظور توسعه داده است، محو خواهد کرد.

 

با این حال، هرچند گوگل رسالت جهانی خود در جمع‌آوری و اشاعه اطلاعات را به گونه‌ای تغییر داد تا بیش از این با ملاحظات امنیتی اسرائیل در تعارض قرار نگیرد، اکنون با معرفی یک بازی موبایلی جدید، یک نگرانی دیگر به جمع نگرانی‌های امنیتی اسرائیل اضافه شده است. 

 

ارتش رژیم صهیونیستی اوایل ماه جاری با فراگیر شدن بازی "پوکمون گو" بر روی گوشی‌های هوشمند، طی بخشنامه‌ای نصب و اجرای آن را به دلیل نگرانی‌های امنیتی در تمامی سطوح ارتش ممنوع اعلام کرد. به نوشته نیویورک تایمز، ارتش رژیم صهیونیستی در این بخشنامه لازم‌الاجرا اعلام کرد با توجه به اینکه انجام این بازی نیازمند روشن کردن دوربین تلفن همراه و فعال کردن سرویس مکان‌یابی جغرافیایی آن است، می‌تواند همزمان با اینکه کاربران به منظور شکار موجودات خیالی (پوکمون‌ها) از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند باعث تصویربرداری از اماکن حساس و افشای اسرار نظامی ارتش شود.

 

در حال حاضر، نگرانی از پوکمون گو به اندازه‌ای جدی است که رژیم صهیونیستی با وجود آنکه یکی از بزرگترین دارندگان گوشی‌های هوشمند در جهان است، از عرضه این بازی در فروشگاه‌های اپ (نرم‌افزار) خود جلوگیری کرده است. واشینگتن پست هفته گذشته گزارش داد نگرانی اسرائیل از بازی پوکمون گو به این خاطر است که شرکت نیانتیک به عنوان شرکت سازنده این بازی می‌تواند با قرار دادن پوکمون‌ها در اماکن مختلف، کاربران تلفن همراه را در جستجوی این شخصیت‌های کارتنی به سمت هر مکان و منطقه‌ای که می‌خواهد، هدایت کند. 

 

بازی پوکمون گو در حال حاضر آخرین دستاورد فناورانه‌ای است که به علت فراگیر شدن باعث نگرانی رژیم صهیونیستی از تبعات امنیتی آن شده است. حتی «رووین ریولین» - رئیس رژیم صهیونیستی - نیز به تازگی در اقدامی که با انتقاد محافل امنیتی این رژیم رو به رو شد، تصویری از پوکمونی که در محل اقامت خود یافته بود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. 

 

بنابراین، می‌توان گفت پس از آنکه «مردخای وانونو» - تکنسین رآکتور اتمی دیمونا – در سال 1986 بخشی از اسرار هسته‌ای این رژیم را برای نشریه انگلیسی "سان" فاش کرد، اکنون کلیه کاربران اینترنت با بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطی نوین به تهدیدی جدی برای امنیت و موجودیت این رژیم و افشای فعالیتهای نظامی و هسته‌ای مخفیانه آن تبدیل شده‌اند.

 

رژیم صهیونیستی دارای یکی از بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای جهان است. اما با وجود گذشت بیش از 60 سال از تاسیس این رژیم جعلی در منطقه، به علت سیاست‌های پنهانکارانه این رژیم و سانسورهای خبری شدید اعمال شده از سوی سرویس‌های امنیتی آن، هنوز  بسیاری از حقایق مربوط به فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای این رژیم از دید ناظران بین‌المللی پنهان مانده است.