ترامپ: آمریکا بیش از اندازه با عراق مهربان بود

 پایگاه اینترنتی آتلانتیک در گزارشی به قلم "راسل برمن" نوشت: "دونالد ترامپ،" نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مدعی شده است اگر او 13 سال پیش رئیس جمهور آمریکا بود، هرگز تجاوز نظامی به عراق را آغاز نمی‌کرد. اما اگر این کار را هم می‌کرد اجازه نمی‌داد ارتش آمریکا تا این اندازه تلفات داشته باشد و با ریختن خون کمتری از نظامیان آمریکایی، به دستاوردهای بزرگتری دست می‌یافت.

 

ترامپ در سخنرانی 48 دقیقه‌ای خود که پیرامون اسلام رادیکالی و امنیت ملی ایراد کرد، گفت: باید کنترل نفت عراق را در دست می‌گرفتیم.

 

این جلسه تبلیغاتی و سخنرانی ترامپ در اوهایو برگزار شد و مشخص نیست چرا نامزد جمهوری‌خواهان یکی از وجه تمایزهای خود را در برابر "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از بین برد. ترامپ پیش از این نیز اذعان کرده بود نفت برای وی از اهمیت بالایی برخوردار است و در سخنرانی اخیر خود نیز تاکید کرد: به هر کسی که گوش شنوا داشته باشد بارها و بارها خواهم گفت: نفت را برای خود نگه دارید. اجازه ندهید دیگری ان را تصاحب کند.

 

ترامپ در ادامه افزود: اگر آمریکا کنترل ذخایر نفتی عراق را در دست می‌گرفت، گروه تروریستی داعش شکل نمی‌گرفت و پولی برای تجهیز خود نداشتند. همچنین آنها فرصت نمی‌یافتند با فروش نفت، منابع مالی خود را تامین کنند و به فکر توسعه قلمرو حکومتشان افتند. این در حالیست که آمریکا می‌توانست با در اختیار گرفتن نفت عراق، پول حاصل از فروش آن را صرف مراقبت از نظامیان آمریکایی مجروح کند. و یا اگر کار استخراج نفت عراق بر عهده نظامیان آمریکایی سپرده می‌شد، اختلاف و دو دستگی در این کشور پدید نمی‌آمد و هر گروه شورشی به طمع دستیابی به نفت آشوب و ناامنی به راه نمی‌انداخت. در عوض اوباما چکار کرد؟ نظامیان مسلح را از عراق خارج کرد و فقط آن دسته از نیروهای ارتش آمریکا را در این کشور باقی گذاشت که اجازه حضور در عملیات نظامی و جنگی را ندارند. در زمان‌های قدیم برای به دست آوردن غنائم، جنگ می‌کردند. ما چه غنیمتی از ماجراجویی در عراق و یا دیگر کشورهای خاورمیانه به دست آوردیم؟ آیا غیر از تلفات انسانی، خرابی‌های فراوان و زیان‌های اقتصادی سنگین، عایدی دیگری برای ما داشت؟

 

ترامپ بار دیگر تاکید کرد: آمریکا با عراق بیش از حد مهربان بوده است. این مهربانی شامل پذیرفتن مهاجران عراقی، نادیده گرفتن دشمنی‌های این کشور علیه آمریکا و دخالت دیگر کشورها در جنگ عراق می‌شود.

 

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر بر لزوم اعمال قوانین سختگیرانه برای ورود مسلمانان به آمریکا تاکید کرد و حفظ امنیت ملی این کشور را اولویت برنامه‌های خود اعلام کرد. 

 

این سخنان پس از آن ادا شد که ترامپ هفته گذشته "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، و "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری2016، را به ایجاد داعش متهم کرد. ترامپ گفته بود: سیاست و تصمیمات اشتباه اوباما و وزیر امور خارجه‌اش –اشاره به کلینتون- دلیل اصلی و مستقیم قدرت گرفتن داعش بوده است.

 

به عقیده ترامپ، آمریکا هرگز نباید جنگ عراق را آغاز می‌کرد؛ اما حالا که درگیر آن شد، نباید عراق را ترک می‌کرد. وی همچنین مدعی شد اگر رئیس جمهور آمریکا شود، داعش و القاعده را نابود خواهد کرد. 

 

وی در پایان گفت: حتما می‌پرسید چگونه؟ به هر شکلی خلاف آنچه هیلاری کلینتون انجام داد. کابینه من برنامه‌های نظامی را مستقیما به سمت دشمن مخابره نمی‌کنند.