یک  مقام نظامی آمریکا  روز جمعه  اعلام کرد تعداد زیادی از مستشاران نظامی این کشور از عربستان سعودی خارج شده‌اند.

 

ستوان یان مک کانی، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا،  مستقر در بحرین گفت: ارتش آمریکا  تعداد زیادی از مستشاران نظامی خود را که در زمینه هماهنگی حملات هوایی ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن  همکاری می کردند، خارج کرده است.

 

وی افزود ارتش آمریکا تعداد مستشاران نظامی خود را در ریاض و  مناطق دیگر عربستان  بسیارکاهش داده است.

 

سخنگوی ناوگان  پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین  تاکید کرد در حال حاضر، کمتر از پنج مستشار نظامی‌ آمریکا  به صورت تمام وقت با  عربستان سعودی در زمینه حملات هوایی این کشور  به یمن  همکاری می‌کنند.

 

ستوان یان مک کانی  با اشاره به اینکه  حدود  45  مستشار  نظامی آمریکا به صورت تمام وقت در ریاض و مناطق دیگر فعالیت می‌کردند، گفت تعداد مستشاران آمریکایی هم اکنون  بسیار کم شده اند .

 

مستشاران نظامی آمریکا در چارچوب «گروه برنامه‌ریزی مشترک» با  ائتلاف سعودی  در تهاجم نظامی  به یمن  همکاری می کردند.

 

 این گروه در 2015 و با هدف پشتیبانی آمریکا  ازحملات هوایی عربستان به یمن از جمله سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در آسمان و تبادل اطلاعات  تشکیل شده بود .

 

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا حمایت مستشاری این کشور از حملات نظامی ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن را محدود توصیف کرد. «آدام استامپ» جمعه شب گفت حمایت مستشاری آمریکا از حملات نظامی عربستان در یمن نه به صورت  چک سفید  امضا شده،  بلکه  محدود  بود.

 

وی گفت: «حمایت ما از عربستان به این معنی نیست که ما از ابراز نگرانی خود درباره جنگ در یمن و نحوه حملات به این کشور  خودداری کنیم.»