پوتین: جزایر «کوریل» را به ژاپن نمی‌فروشیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اظهار نظری در مورد مذاکرات آتی با «سینزو آبه» نخست وزیر ژاپن با موضوع تنش‌ در مورد جزایر «کوریل» بین روسیه و ژاپن با اشاره به علاقمندی «مسکو» جهت حل این مسئله اظهار داشت: روسیه حاضر به فروش این جزایر نیست.

وی ادامه داد: اگر روسیه به سطح تفاهمی نظیر توافق با چین در مسائل ارزی با ژاپن برسد، مسکو برای سازش‌ جدید در خصوص حل این مسئله آماده است.

ولادیمیر پوتین گفت: چند سال پیش، دولت ژاپن درخواست احیای مذاکرات راجع به این موضوع را مطرح کرد که این ابتکار مورد استقبال دولت روسیه نیز قرار گرفت در حالی که از گذشته نیز همه گفت‌وگوها در این مورد با ژاپن متوقف شده بود.

رئیس جمهور روسیه همچنین افزود: این تمایل به معنای تغییر و یا واگذاری این جزایر نیست بلکه هر 2 طرف به دنبال راه‌هایی برای حل این مسئله می‌باشند.

این در حالی است که روز گذشته در رسانه‌های ژاپنی اطلاعاتی در مورد آماده شدن «توکیو» برای سازش‌ با «مسکو» در خصوص این مسئله منتشر شد.

در جزائر کوریل تعداد زیادی از شهروندان روسیه به سر می‌برند ضمن آنکه دولت ژاپن چنین گزارشاتی را غیرواقعی اعلام کرد.

مواضع روسیه در مسئله جزایر کوریل این است که این مناطق به طور عادلانه و بر اساس نتایج جنگ جهانی دوم متعلق به روسیه می‌باشد و بر طبق تمام توافقات بین‌المللی این اسناد ثبت شده‌اند.