دانیلو تورک Danilo Turk -- رئیس جمهور پیشین اسلوونی -- اعلام کرد پس از سه دور رای گیری در شورای امنیت برای انتخاب دبیر کل جدید سازمان ملل متحد همچنان به انتخاب خود به عنوان جانشین بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد امیدوار است.

 

رئیس جمهور پیشین اسلوونی روز جمعه تاکید کرد من تصور می کنم که هنوز هیچ چیز برای هیچ یک از نامزدهای جانشینی بان کی مون مشخص نشده است و سومین دور رای گیری این مسئله را به خوبی نشان داد. من همچنان خوشبین هستم زیرا پس از یک دوره آزمایشی که بیشتر برای ارزیابی شرایط صورت می گیرد، اعضای شورای امنیت تشکیل جلسه خواهند داد تا به طور جدی به فردی که از نظر آنها بهترین شرایط را برای جانشینی بان کی مون دارد، فکر کنند.

 

رئیس جمهور پیشین اسلوونی تصریح کرد رای گیری بعدی برای جانشینی بان کی مون از اهمیت به سزایی برخوردار خواهد بود هر چند باز هم نتیجه نهایی مشخص نخواهد شد چرا که معمولا بحث ها و رایزنی های درباره این انتخابات، چند هفته و حتی گاهی چند ماه طول می کشد.

 

در آخرین رای گیری برای انتخاب جانشین بان کی مون که دوشنبه پیش برگزار شد، رئیس جمهور پیشین اسلوونی در جایگاه هشتم قرار گرفت. پنج عضو شورای امنیت در این رای گیری به دانیلو تورک رای مخالف دادند، شش عضو از وی حمایت و چهار عضو نیز از اظهارنظر درباره وی خودداری کردند.

 

دانیلو تورک در رابطه با رای گیری بعدی در شورای امنیت گفت امیدوار است یک بار دیگر با همه اعضای شورا به ویژه اعضای دایم این نهاد گفتگو کند.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارمین دور رای گیری برای انتخاب جانشین بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد را نهم سپتامبر برگزار خواهد کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده است روند انتخاب دبیر کل جدید سازمان ملل شفاف تر از دوره های قبلی باشد.