مسکو: وضعیت اقتصادی روسیه با تحریم ها تغییری نکرده است

سخنگوی کرملین روز شنبه با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو و با بیان اینکه لیست منتشر شده را بررسی خواهد کرد، از اقدامات متقابل در پاسخ به لیست جدید خبر داد.

روز پنج‌شنبه، وزارت خزانه داری امریکا، 37 شخص و شرکت روسی را به لیست تحریم‌های مربوط به روسیه و اوکراین اضافه کرد.

این لیست تحریمی که ابتدا در سال 2014 منتشر شد، علاوه بر مقامات روسی، 11 مقام رسمی کریمه و هفت شرکتی که در ساخت پل 19 کیلومتری که از تنگه «کرچ» می‌گذرد، شرکت داشته‌اند را نیز در بر می‌گیرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این باره به خبرنگاران گفت: «ما باید موارد اضافه شده را بررسی کنیم، اما به طور معمول در اینگونه موارد از اصل اقدام متقابل استفاده می‌شود».

پسکوف افزود: «ما در مورد تحریم صحبت نمی‌کنیم. ما فکر نمی‌کنیم که این لفاظی‌ها سازنده یا امیدوار کننده باشند و یا اینکه به حل هیچ مشکلی منجر شوند.»

«گازپروم» نیز که شرکت‌های تابعه‌اش در این لیست قرار دارند اعلام کرد که تحریم‌های جدید تاثیری در کارش نخواهد داشت، زیرا برخی از این 26 نهاد وابسته به غول نفتی روسیه، مانند گازپروم بانک و گازپروم مدیا که در این لیست قرار دارند، عملا پیش از این هم در لیست تحریم‌های امریکا بودند و این چیز جدیدی نیست.

گازپروم بانک با بیان این مسئله گفت: «تمامی شرکت‌های وابسته به گروه گازپروم بانک در عمل تحت تحریم‌های امریکا بوده‌اند، زیرا سهم گازپروم بانک (در این شرکت‌ها) از 50درصد بیشتر بوده است، لذا اعلامیه وزارت خزانه داری امریکا در واقع چیزی را برای گازپروم و شرکت‌های تابعه‌اش عوض نمی‌کند».

گازپروم مدیا نیز ضمن اشاره به اینکه این تحریم‌ها فقط در دسترسی به کانال‌هایش در خارج از مرزها تاثیر می‌گذارد، از تحریم بودن و عدم دسترسی به قسمتی از دارایی‌هایش سخن گفت.

دولت آمریکا از سال 2014، پس از آنکه شبه جزیره کریمه در یک همه‌پرسی به فدراسیون روسیه پیوست، تعداد زیادی از شرکت‌های روس را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. اعتراضات مورد حمایت غرب در اوکراین که به سقوط دولت مرکزی این کشور منجر شد، عاملی بود تا کریمه از بیم فشار دولت غربگرای جدید، به نزدیکی به مسکو روی آورد.