خالد مشعل در مراسم ختم مادرش در امان ـ پایتخت اردن ـ تصریح کرد که در رابطه با مرگ و از دست دادن عزیزان باید صبر پیشه کرد اما نبردی پیچیده با دشمن در پرتو اختلال در موازنه قدرت را چگونه می توان اداره کرد؟

مشعل در پاسخ به این سوال چهار استراتژی را ارائه داد و گفت که نخستین استراتژی برگه های قدرت است که به هر شیوه ای باید در پی دست یابی به آن باشیم و غزه نمونه بارزی از آن است.

وی افزود که دومین استراتژی تحقق وحدت ملی و کنار گذاشتن دودستگی و اختلافات داخلی است و سومین استراتژی عبارت است از وحدت امت اسلام و در راس آن ها اردن، اما استراتژی چهارم در پیش گرفتن یک سیاست شفاف و پاک است.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه خاطر نشان کرد که ما هرگز خواستار سیاستی متناقض با اصول و ارزش های ملی خود نیستیم، بلکه به دنبال استفاده از فرصت ها هستیم هرچند این فرصت ها کم باشد و با حسن ظنی که نسبت به تمامی فلسطینیان داریم در تلاش برای مقابله با محاصره ظالمانه، تجاوزات دشمن، دودستگی و اختلافات داخلی هستیم و سعی در تقویت روابط با کشورهای عربی داریم.

خالد مشعل ضمن ابراز اطمینان نسبت به تحقق پیروزی و پیشبرد پروژه فلسطین، تاکید کرد: « ما اطمینان داریم که قادر به پیشبرد پروژه ملی خود با امت اسلامی که همیشه حامی و پشتیبان ما بوده است، خواهیم بود و به خداوند بزرگ توکل داریم و اطمینان داریم که پیروز خواهیم شد.»

مشعل تصریح کرد که حماس هرگز وبالی بر گردن هیچ طرفی نخواهد بود و بر امنیت و آرامش سراسر امت اسلامی حریص است و نبرد ما با دشمن صهیونیستی تنها در سرزمین فلسطین است.

مشعل خاطر نشان کرد که حماس هرگز راه حلی که به ضرر فلسطین یا اردن باشد را نخواهد پذیرفت. وی تاکید کرد که ما قادریم وحدتی همه جانبه را میان اردن و فلسطین محقق کنیم به گونه ای که ضرری به هیچیک از طرفین وارد نشود.

وی اظهار داشت که ملت فلسطین در مرحله بسیار سختی قرار دارد به گونه ای که موازنه قدرت در روزهای ضعف ضربات سختی به ما وارد کرده است که شاید سیاستمداران تلاش هایی برای ایجاد راه حل هایی در چنین روزهایی کرده اند اما ما می گوییم که قرار داشتن در حالت ضعف نباید هرگز ما را وادار به در پیش گرفتن راه حل هایی اشتباه کند.

مشعل همچنین بر ضرورت پایبندی به اصول تاکید کرد و گفت که اصل و جوهر فلسطین قدس، مقدسات، حق بازگشت، آزاد سازی کامل این سرزمین، بازگشت آوارگان و آزادی اسرای فلسطینی از زندان های رژیم صهیونیستی است و پس از آن پای در عرصه سیاست خواهیم گذاشت.

خالد مشعل ضمن تقدیر و تشکر از دولت، ملت و مسئولان اردن به خاطر زمینه سازی برای مشارکت وی در مراسم تشییع پیکر والده گرامیشان، تصریح کرد که در عالم سیاست، اردن اردن است و فلسطین فلسطین، اما در عالم وفاداری ما در این سرزمین هرگز به کسی اجازه نمی دهیم سرزمین و حقوق مشروع ما را به بازی بگیرد.

وی تاکید  کرد که ما بر حفظ امنیت اردن همانند امنیت فلسطین پایبند هستیم و بار دیگر تاکید می کنیم که ملت و دولت اردن جز وفاداری از حماس نخواهند دید.