بارزانی: هنوز درباره همه‌پرسی کردستان به توافق نرسیدیم

«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق پنج‌شنبه هفته گذشته با سفر به فرانسه، با مقامات این کشور از جمله «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بارزانی در مصاحبه‌ای که با شبکه تلویزیونی فرانس 24 کرده، به عملیات آزادسازی شهر موصل، وضعیت کردهای سوریه و مسئله رفراندوم استقلال کردستان عراق پرداخت.

عملیات آزادسازی «موصل» و همکاری با بفداد

رئیس منطقه کردستان عراق در  پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای عراق برای آزادسازی شهر موصل از داعش آمادگی دارند یا نه، گفت که ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه آمادگی شروع عملیات را داشته ولی زمان این عملیات هنوز مشخص نیست.

مسعود بارزانی در مورد مشارکت نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) نیز اظهار داشت که هنوز نقش نیروهای بسیج مردمی و نیروهای سنی تحت امر استاندار سابق نینوی (الحشد الوطنی) تعیین نشده است.

وی با بیان اینکه به آزادسازی موصل از دست داعش قبل از پایان سال جاری میلادی امیدوار است، گفت که با نیروهای ارتش عراق جلساتی برای شروع عملیات آزادسازی داشته و برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته‌اند، ولی شروع عملیات مستلزم ایجاد تفاهم و توافق با دولت مرکزی بغداد است.

مسئله استقلال کردستان عراق و برگزاری رفراندوم

بارزانی در مورد برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق نیز گفت که باید این مسئله را قبل از هر کس، با دولت مرکزی بغداد در میان گذاشت و رهبران کردستان عراق در این زمینه با مقامات عراق گفت‌وهایی را داشته‌اند.

وی ادامه داد، در صورت رسیدن به توافق با بغداد، همه‌پرسی در کردستان را برگزار خواهند کرد ولی هنوز این گفت‌وگوها نیازمند وقت نامعلومی است.

رئیس منطقه کردستان عراق در پاسخ به این سؤال که واکنش مقامات کشورها در قبال موضوع استقلال کردستان از عراق چگونه بوده، بیان داشت که مقامات این کشورها با این موضوع مخالفتی نداشتند، بلکه دیدگاه‌های متفاوتی در این باره داشتند؛ چرا که برخی طرح این مسئله را در شرایط فعلی نامناسب می‌دانند؛ با این دلیل که منطقه به اندازه کافی درگیر مشکلات عدیده‌ای است و نیازی به ایجاد مشکل جدید نیست.

وی همچنین گفت که در سفر آتی خود به ایران، موضوع استقلال کردستان عراق را با مقامات ایرانی مطرح خواهد کرد و از نظر آن‌ها مطلع خواهد شد.

سوریه و نیروهای کُرد دموکراتیک این کشور

مسعود بارزانی در مورد موافقت منطقه کردستان عراق با حملات ارتش ترکیه علیه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه گفت که منطقه کردستان عراق اصولا با حمله هر دولتی به کردها و همچنین متوسل شدن گروه‌های کرد به جنگ برای رسیدن به اهداف خود در هر کشوری مخالف است، ولی آنچه در سوریه رخ داد این است که نیروهای دموکراتیک سوریه دست به احتکار در این کشور زده‌اند.

رئیس منطقه کردستان عراق تأکید کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه با یکه‌تازی در سوریه فرصت فعالیت را از سایر احزاب و گروه‌های کردی گرفته‌اند و با عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که ترکیه آن‌هار را تروریستی می‌داند، همکاری می‌کنند و جزئی از پ.ک.ک هستند و این اقدام آن‌ها خشم آنکارا را برانگیخت و ترکیه به مواضع آن‌ها در شمال سوریه حمله کرد.

وی در مورد استقلال کردهای سوریه نیز گفت که اگر کردهای سوریه در هر مسئله‌ای به اجماع برسند، ما از آن استقبال خواهیم کرد.

مسعود بارزانی در مورد توافق کردهای سوریه با اربیل در سال 2013 نیز گفت که نیروهای دموکراتیک سوریه (PYD) این توافق را نقض کردند و منطقه کردستان عراق در تلاش این دوباره با نیروهای کرد سوریه به توافق برسند.

وی همچنین مدعی شد که مسئله تقسیم سوریه همچنان وجود دارد و این کشور دیگر همانند قبل یک‌پارچه نخواهد بود.