در نتیجه بمب های خوشه ای که آمریکا در طی جنگ ویتنام بر سر مردم بیگناه لائوس ریخت،تاکنون جان میلیون ها نفر انسان بیگناه گرفته شده است. بمب هایی خنثی نشده که هنوز که هنوز است منجر به کشته شدن و نقض عضو می شوند.

چند روز پیش، در جریان سفر بارک اوباما به لائوس برای حضور در اجلاس – آس ، آن –  ایالات متحده با دیدن فجایع انسانی دست پرورده خود برنامه ای برای پاکسازی و خنثی کردن بمب های عمل نکرده در لائوس اعلام کرد. پس از سفر اوباما به لائوس تصاویری از فجایع این جنگ خانمان سوز و عملکرد نابخشودنی آمریکا در گرفتن جان مردم بیگناه  لائوس بار دیگر تیتر روزنامه های جهان شد. 

 

تکنولوژی جدید نیوزلند برای خنثی کردن بمب های آمریکا

 

حالا پیش از آنکه آمریکا به فکر نوش دارو بیافتد، خبرها حاکی از آن است که دولت نیوزلند در حال بررسی تکنولوژی جدیدی است که به واسطه آن بمب های خنثی نشده را در لائوس خنثی کرده و جان مردم لائوس را نجات دهد. تاکنون کشور نیوزلند به منظور خنثی کردن مین های خنثی نشده 11.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

تکنولوژی جدید به گونه ای عمل می کند که قادر است بدون کندن زمین و یا منفجر کردن بمب های خوشه ای از طریق ذوب کردن روکش ها آن را به صورت ایمن خنثی کند.

 

تکنولوژی جدید نیوزلند برای خنثی کردن بمب های آمریکا