نگرانی امارات از تصویب طرح شکایت قربانیان 11 سپتامبر از عربستان

پس از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا هفته جاری طرحی که به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه شکایت از عربستان می‌دهد را به تصویب رساند، وزارت خارجه امارات عربی متحده از طرح مذکور ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات اعلام کرد: این قانون بر خلاف اصل حاکمیت کشورها و نیز روابط بین کشورها است .

وی افزود: امارات امیدوار است مراجع قانونگذاری آمریکا در این موضوع به خاطر تبعات خطرناکی که دارد، تجدیدنظر کنند.

مجلس سنا چند ماه پیش طرح موازی این طرح را علی‌رغم مخالفت‌های عربستان سعودی به تصویب رسانده بود. 15 نفر از هواپیماربایان در حادثه 11 سپتامبر سال 2001، شهروندان عربستان بوده‌اند.

تصویب این طرح در مجلس نمایندگان دو ماه بعد از آن صورت می‌گیرد که کنگره آمریکا 28 صفحه از تحقیقات این نهاد آمریکایی درباره نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر را منتشر کرد. این استاد نشان می‌دهند که دست‌کم چند نفر از عاملان حملات 11 سپتامبر، با مقام‌های دولت عربستان در تماس بوده‌اند.

طرح مورد نظر، بعد از کسب هر دو مجلس آمریکا (سنا و نمایندگان) اکنون باید برای تبدیل شدن به قانون برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا فرستاده شود. اوباما قبلاً این طرح را به وتو، مطابق اختیارات قانونی‌اش تهدید کرده است.