افزایش بی سابقه کمک تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل

آمریکا و اسرائیل در مورد یک قرارداد ده ساله کمک تسلیحاتی به توافق رسیدند. بر اساس این قرارداد، اسرائیل سالانه سه میلیارد و 800 میلیون دلار کمک از آمریکا دریافت می کند. این توافق، حاوی برخی امتیازهای اسرائیل به آمریکاست.

بر اساس قراردادی که بنا بر داده های وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه 24 شهریور امضا خواهد شد، اسرائیل از سال 2018 به بعد سالانه از آمریکا کمک نظامی به مبلغ سه میلیارد و 800 میلیون دلار دریافت خواهد کرد که بزرگترین کمک نظامی آمریکا است.

این مبلغ تاکنون بر سه میلیارد و صد میلیون دلار بالغ می شده و دولت اسرائیل در تلاش بوده که آن را به چهار و نیم میلیارد دلار برساند.

بنا به این گزارش، دولت اسرائیل در قبال دریافت این مبلغ بی سابقه برخی امتیازها به واشینگتن داده است. از جمله به رغم رابطه سرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قرارداد یادشده قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در دوران اوباما امضا خواهد شد.

دویچه وله ادامه داد: تاکنون اسرائیل اجازه داشته است که 26 درصد از کمک تسلیحاتی آمریکا را صرف خریدهای تسلیحاتی از شرکت های اسرائیلی کند.

طبق قرارداد جدید، این سهم نیز کاهش می یابد و اسرائیل باید بیش از پیش خریدهای خود را از شرکت های آمریکایی انجام دهد. هزینه ای که اسرائیل صرف سپر دفاع ضد موشکی خود می کند نیز از این پس از همین مبلغ تأمین خواهد شد و کنگره آمریکا رقم ویژه ای را به این امر اختصاص نخواهد داد.