ترامپ و رستگاری در ۱۱سپتامبر

 خوش یُمنی این روز برای ترامپ از آن رو است که رقیب سرسخت وی یعنی «هیلاری کلینتون» در سخنرانی خود در سالگرد ۱۱ سپتامبر دچار مشکل شده و از حال می رود و این از حال رفتن تائیدی می شود بر اظهارات هفته های اخیر ترامپ و کمپین انتخاباتی وی مبنی بر بیمار بودن هیلاری کلینتون و اینکه نامزد دموکرات ها شایستگی رهبری آمریکا را ندارد.

این وضعیت برای کلینتون در حالی رخ می دهد که تا حد زیادی قبل از این واقعه دموکرات ها شانس نخست پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بودند اما اکنون و با وجود تائید شدن بیماری هیلاری کلینتون شاید ۱۱ سپتامبر آغازی باشد بر سقوط آزاد دموکرات ها.

آیا بیماری کلینتون صحت دارد

سفر انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کالیفرنیا به دلیل ابتلا به عفونت ریه لغو شد و وی پس از ناخوشی در مراسم سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک به خاطر عفونت ریه تحت معالجه قرار گرفت.

 

دکتر «لیزا بارداک» در این باره گفت: عفونت کلینتون روز جمعه تشخیص داده شد و با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گرفت و در مراسم روز یکشنبه ۱۱ سپتامبر دچار گرمازدگی و کم آبی بدن شد.

اما به گفته این پزشک کلینتون اکنون کم‌آبی بدنش رفع شده و حالش رو به بهبود است.

کلینتون قرار بود دیروز، دوشنبه ۱۲ سپتامبر، در ادامه کارزار انتخاباتی و با برنامه‌ای که شامل سخنرانی در مورد اقتصاد و جمع‌آوری پول به منظور پرداخت هزینه‌های انتخاباتی بود، برای سفری دو روزه به کالیفرنیا برود.

بیماری هیلاری کلینتون موضوع جدیدی نیست و برای اولین بار این ماجرا در زمان ریاست وی بر دستگاه دیپلماسی ایالات متحده فاش شد و از آن زمان تا کنون بویژه در ماه های اخیر بیماری هایی به وی نسبت داده شده اند، از جمله؛ «آفیژیا: ناتوانی در فهم و بیان کلمات»، «اوتیزم: وهم‌گرایی»، «سرطان مغز»، «بیماری‌های قلبی»، «تصلب چندگانه بافت‌ها»، «چاقی، دیابت، و فشار خون»، «بیماری پارکینسون»، «سندرم پس از سکته مغزی»، «آلودگی هسته‌ای (وی در سفر به ژاپن در معرض تشعشعات نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن قرار گرفته است)»، «تشنج»، «خیره‌شدن ناگهانی»، «سرطان زبان»، «عفونت مجاری ادرار» و...

البته؛ از مدت ها پیش از ماجرای ۱۱ سپتامبر امسال، نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا درباره بیماری‌های هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات و کمبود انرژی وی به اظهار نظر می پرداخت. منظور ترامپ این بود که کلینتون توانایی مدیریت آمریکا به‌عنوان یک رئیس جمهور را ندارد.

«کاترینا پیرسون» سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ می‌گوید کلینتون از بیماری «آفیژیا» یا دشواری در بیان کلمات رنج می‌برد. حامیان دیگر ترامپ نیز موارد متعدد دیگری را به‌عنوان بیماری‌های وزیر سابق امور خارجه مطرح کرده‌اند.

وی می افزاید: کاملاً واضح است که شخصی که در حال حاضر ۶۹ سال سن دارد و مدت زیادی را صرف کارهای بسیار پرتنش و استرس‌زا کرده است نمی‌تواند از سلامتی کامل برخوردار باشد. او از کم‌کاری غده تیروئید رنج می‌برد، بنابراین این غده هورمون کمتری ترشح می‌کند که و این امر مانع از تنظیم سوخت‌وساز روزمره بدن می‌شود که در نهایت به خستگی می‌انجامد.

وی ادامه می دهد: کلینتون چهار سال پیش دچار سکته مغزی شد و پس از آن دچار غش و ضعف شد و پس از آن مدتی دید دوگانه پیدا کرده بود. تمام این بیماری‌ها در نسخه‌ای که توسط روان‌پزشک کلینتون تجویز شده قابل استناد و پیگیری هستند. این نسخه در تابستان گذشته افشا شد.

همچنین دکتر «درو پینکسکی»، پزشک مشهور تلویزیونی و متخصص داخلی که نامه تایید سلامت دکتر کلینتون را با یکی از همکارانش بررسی کرده، معتقد است داروهای رقیق کننده خون که هیلاری مصرف می کند، منسوخ شده اند. او معتقد است که هیلاری به یک نوع به شدت نادر از لختگی خون مبتلاست.  نکته جالب این که، بعد از این اظهارنظر پینکسکی، شوی پزشکی او به نام «دکتر درو»، در شبکه CNN یک هفته به تاخیر افتاد. CNN از حامیان اصلی کلینتون محسوب می‌شود.

بهره برداری ترامپ

«جوزف استیگلیتز»، برندۀ جایزۀ نوبل به یورونیوز می گوید: «قطعا ترامپ تلاش خواهد کرد از این موضوع بیشترین بهره را ببرد اما آنچه که تحسین برانگیز است حضور فعال او در کارزار انتخاباتی آن هم در این سن است. پیش بردن یک کارزار انتخاباتی از نظر فیزیکی خسته کننده است و فکر می کنم او تا همینجا هم ثابت کرده است که از نظر فیزیکی قوی است. صادقانه بگویم خیلی از افراد نمی توانند دوام بیاورند.»

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان که در توییت های خود به نامزد دموکرات ها لقب «هیلاری متقلب» می دهد روز دوشنبه در نطقی بارها تاکید کرده که در سلامت کامل است و به مردم آمریکا قول داده است به زودی وضعیت سلامتی خود را منتشر کند.

هواداران هیلاری کلینتون بیماری نامزد دموکرات ها را در اعتماد به وی بی اهمیت می دانند. تونی ویلیامز، یکی از اهالی نیویورک می گوید: «فکر نمی کنم اگر شما به عفونت ریه مبتلا باشید تفاوتی در اینکه بتوان به شما اعتماد کرد یا نه ایجاد کند. هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا بشود. اگر به فعالیت او نگاه کنیم می فهمیم که هیلاری کلینتون در این کارزار سخت کار می کند و خیلی کم استراحت می کند.»

اسکای نیوز، وضعیت روز یکشنبه کلینتون را مایه خوشحالی طرفداران دونالد ترامپ دانسته که از مدت ها پیش شایعه کردند، کلینتون وضعیت نامساعد جسمی خود را از رای دهندگان مخفی می کند.

 

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، مهم نیست که پزشک معالج کلینتون، بیانیه ای مفصل تر از پزشک ترامپ درباره وضعیت سلامتی این نامزد دموکرات صادر کند، مهم نیست که از نظر خرد جمعی، انتظار صحیح و سالم بودن این دو نامزد ۶۸ و ۷۰ ساله نامعقول باشد، بازهم مهم نیست که توضیح روشنی مانند گرما و رطوبت هوا در صبح روز یکشنبه و یا خستگی کلینتون از مبارزات بی وقفه انتخاباتی در طول یک سال گذشته، درباره این حادثه وجود داشته باشد، هیچکدام از این موارد مهم نیست زیرا در عالم سیاست، احساس و برداشت حرف اول و آخر را می زند.

 

اینکه این داستان به کجا ختم می شود و تاثیرات آن در هفته های آتی چیست، به میزان موفقیت کلینتون و تیم او در مدیریت احساس و برداشت بستگی دارد. آنها تلاش خواهند کرد تا مردم آمریکا را متقاعد سازند که حادثه روز یکشنبه جدی نبود و مدرکی دال بر وجود مشکلاتی بزرگ تر وجود ندارد.

 

البته باید گفت که ترامپ و هوادارانش نهایت سعی خود را خواهند کرد تا مانع موفقیت کلینتون و تیم او شوند.

احتمال تعیین جایگزین برای هیلاری

هرچند کلینتون در حال حاضر نامزد رسمی دموکرات‌ ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری است و در نظرسنجی‌ ها هم شانه به شانه رقیب جمهوریخواه خود حرکت می کند اما با این وجود موضوع بیماری موجب شده تا تردیدهایی در مورد ادامه مسیر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شکل بگیرد.

همین امر موجب شده تا بحث معرفی جانشین برای هیلاری کلینتون جهت ادامه رقابت های ریاست جمهوری آمریکا مطرح شود. بر همین اساس «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا، و «برنی ساندرز» رقیب پیشین هیلاری کلینتون، گزینه هایی هستند که از آنها برای جانشینی کلینتون نام برده می شود.

به نوشته دیلی تلگراف، انتخاب جانشین برای کلینتون تنها در صورتی امکان پذیر است که خود وی شخصا از ادامه رقابت های ریاست جمهوری کناره گیری کند. بر همین اساس اگر کلینتون کناره گیری کند انتخاب جانشین وی بر عهده کمیته ملی دموکرات ها خواهد بود و این کمیته با رای گیری، فرد جایگزین کلینتون را انتخاب می کند.

با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا ماه نوامبر و سوءاستفاده ترامپ از مشکل به وجود آمده در اردوگاه رقیب، حزب دموکرات در وضعیت بدی گرفتار شده است.