انتقاد تند بان کی مون از رژیم صهیونیستی

 بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در جلسه‌ شورای امنیت درباره تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها به تندی از سیاست ادامه ساخت شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های اشغالی و همچنین از اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چند روز پیش مخالفت با ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین جدید را با "پاکسازی نژادی" مقایسه کرد. امروز بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، این موضع نخست وزیر اسرائیل را "غیرقابل قبول و مایه خشم" دانست.

او گفت: "بگذارید کاملا صریح باشم: مطابق قوانین بین‌المللی این شهرک‌ها غیرقانونی هستند. اشغال، سرکوب و ظلم باید پایان بگیرند."

در تحولی دیگر به گزارش رسانه‌های اسرائیلی آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل، دستور داده است که کارکنان این وزارتخانه و مقام‌های نظامی اسرائیل نیکولای ملادنف، فرستاده ویژه سازمان ملل برای صلح خاورمیانه را بایکوت کنند.

این دستور پس از انتقاد آقای ملادنف از شهرک‌های یهودی‌نشین در زمین‌های اشغالی فلسطینیان صادر شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دفتر لیبرمن و سازمان ملل حاضر به پاسخگویی در این باره نشده‌‎اند.

به گزارش شبکه ٢ اسرائیل، لیبرمن دستور داده است که کارکنان وزارتخانه و مقام‌های نظامی هیچ تماسی با فرستاده سازمان ملل نگیرند.

نیکولای ملادنف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه، حدود دو هفته پیش به شورای امنیت سازمان ملل گفت که اسرائیل به پیشنهادهای این سازمان برای توقف ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی توجهی نکرده و عملیات تخریب خانه‌های فلسطینیان و اعلام ساخت شهرک‌های جدید ادامه دارد.

روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در گزارشی مشترک از اسرائیل خواستند که ساخت شهرک‌های جدید را متوقف کنند.