کره جنوبی خواستار اخراج کره شمالی از سازمان ملل شد

 «یون بیونگ سه،» وزیر امور خارجه کره جنوبی، روز پنجشنبه کره شمالی را به «تمسخر کامل»‌ اقتدار سازمان ملل متحد از طریق انجام دادن آزمایش های هسته ای و موشکی متهم کرد و گفت: زمان تجدیدنظر در این خصوص فرا رسیده است که آیا کره شمالی برای عضویت در سازمان ملل متحد صلاحیت دارد یا خیر.

یون بیونگ سه در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی باید تحریم هایی «شدیدتر و گسترده» را علیه این کشور تصویب کند و راه های گریز از اقدامات کنونی را برای پیونگ یانگ مسدود کند.

وی مدعی شد: «تخلفات و نقض های مکرر از سوی کره شمالی و عدم پایبندی این کشور به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنجارهای بین المللی بی سابقه است و هیچ مورد مشابهی در تاریخ سازمان ملل متحد ندارد.»

وزیر امور خارجه کره جنوبی ادعا کرد: «کره شمالی به طور کامل در حال به استهزا گرفتن اقتدار مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد است .از اینرو من معتقدم زمان آن است به طور جدی در این خصوص تجدیدنظر شود که آیا کره شمالی صلاحیت دارد به عنوان یک عضو صلح طلب سازمان ملل متحد در نظر گرفته شود یا خیر.»

وی افزود: کره شمالی نه تنها توانایی هسته ای و موشکی خود را افزایش داده است؛ بلکه به طور علنی تهدید به استفاده پیش دستانه از این تسلیحات می کند.

یون بیونگ سه در ادامه و در ادعایی، واکنش به نقض حقوق بشر در کره شمالی را خواستار شد و گفت باید تمرکز بیشتری بر کارگران کره شمالی در خارج و انحراف احتمالی درآمدهای آنها در جهت برنامه های تسلیحاتی وجود داشته باشد.

بنابر این مطلب، مذاکرات در خصوص قطعنامه جدید احتمالی به منظور تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی در پی آزمایش هسته ای اخیر این کشور ادامه دارد .تحلیلگران معتقدند تصویب چنین قطعنامه ای به رویکرد چین بستگی دارد.

«لی کچیانگ،» نخست وزیر چین، روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت کشورها ضمن دنبال کردن راه حلی برای مسئله هسته ای کره شمالی از طریق گفتگو، باید به عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره متعهد بمانند.