حکم قضایی علیه ترامپ

دادستانی نیویورک با صدور حکمی، فعالیت موسسه خیریه ترامپ را تعلیق کرد. دادستانی ایالت نیویورک با صدور حکمی به موسسه خیریه ترامپ دستور داد دریافت هدیه‌ها را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این حکم آمده است: «موسسه خیریه ترامپ به شیوه صحیح در دفتر فعالیت‌های خیریه ایالت نیویورک ثبت نشده و قبل از این هم اطلاعات مالی اجباری مرتبط را ارائه نکرده است.» دادستانی همچنین به موسسه خیریه ترامپ 15 روز مهلت داد اسناد و مدارک لازم را ارائه کند. موسسه خیریه ترامپ تاکنون بارها مورد انتقاد گرفته و متهم شده اما ترامپ اتهامات را نپذیرفته بود. از جمله اینکه گفته شده ترامپ از مبالغی که خود به این موسسه هدیه داده بود به سود خود استفاده کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست در ماه گذشته گفته بود که ترامپ از این موسسه برای پرداخت غرامت‌هایی بعد از محاکمه استفاده کرده بود که اقدامی خلاف قوانین مالی موسسات خیریه است. این روزنامه همچنین ترامپ را به پرداخت 280 هزار دلار از منابع مالی موسسه خیریه‌اش در تسویه حساب‌های مالی قضایی متهم کرده بود و این در حالی است که ترامپ باید این پول‌ها را تنها با اهداف خیریه هزینه می‌کرد.

 

حلقه مفقوده در مناظرات انتخاباتی

بحث‌هایی که در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح شده، شاید در تمام دوران تاریخ آمریکا منحصربه‌فرد باشد. رقابت‌های 2016 با وجود فردی مانند ترامپ شاهد شکستن تابوهایی بود که شاید در هیچ دوره دیگری نه شکسته شده و نه بر زبان آورده شده بود. وقتی ترامپ در سخنانی وفاداری هیلاری کلینتون به همسرش را زیر سوال برد این بحث مطرح شد که جایگاه اخلاق در رقابت‌ها کجاست. نیویورک‌تایمز در گزارشی در همین رابطه می‌نویسد: «آنچه در رقابت‌های اخیر غایب بوده، اخلاق عمومی است که چندین دهه در بطن شکاف سیاسی در این کشور قرار داشته است.» این گزارش می‌افزاید: در رقابت‌های اخیر بیش از آنکه در مورد مسائل کشور در مورد سقط جنین و حقوق همجنس‌گرایان، بحث شده باشد مسائل غیراخلاقی که ترامپ بر زبان آورد یا به طرح آن دامن زد، مطرح شد. راسل مور، از چهره‌های معروف اوانجلیک، می‌گوید: «آمریکا در هیچ دوره‌ای به اندازه انتخابات فعلی سکولار نبوده است.» در مناظرات معاونان ریاست جمهوری که دیروز برگزار شد دو مرد حضور داشتند که نماینده دو جریان مهم مسیحی در آمریکا بودند. سناتور «تیم کین» از ویرجینیا و فرماندار «مایک پنس» از ایندیانا دارای عقاید مذهبی هستند. با قطعی شدن نامزدی ترامپ و کلینتون آنها به مبادرت به انتخاب معاونان خود کرده‌اند. بر همین اساس، انتخاب ترامپ برای معاون اولی، «مایک پنس» و انتخاب کلینتون برای این پست، «تیم کین» بود.

پنس 60 ساله دارای عقاید تند مذهبی است و عضو «تی‌پارتی» محسوب می‌شود. ممنوعیت استخدام همجنسگرایان و قوانین شدید در مورد ممنوعیت سقط جنین از جمله اقداماتی بود که مایک پنس در ایندیانا به مرحله اجرا گذاشت. وی در میان اوانجلیک‌های جامعه آمریکا از اعتبار زیادی برخوردار است. برخی تحلیلگران معتقدند ترکیب دونالد ترامپ با یک مذهبی دوآتیشه چندان همخوان نیست. پنس در دوران نمایندگی کنگره طرح‌های نافرجام زیادی را برای مقابله با صنعت پورن در آمریکا به پیش برده بود. با تمام بحث‌هایی که پیرامون تفاوت جهان‌بینی و تضاد دیدگاه‌ها در میان ترامپ و پنس مطرح می‌شود؛ بسیاری معتقدند، پنس می‌تواند از رابطه خوب خود با حامیان مالی کمپین‌های انتخاباتی بهره ببرد و کمبود و خلأ ترامپ نسبت به کلینتون که همان تزریق پول از جانب حامیان مالی است را مرتفع سازد. پنس از نظر مسائل اجتماعی فردی محافظه‌کار به‌شمار می‌رود. وی عمیقا مذهبی است و حضورش می‌تواند بازتاب خوبی برای دونالد ترامپ داشته باشد. طرفداران و حامیان «برنی سندرز»، کاندیدای شکست‌خورده دموکرات‌ها در انتخابات درون حزبی، معتقدند هیلاری کلینتون با انتخاب تیم کین که دیدگاه‌های رادیکال سرمایه‌سالارانه دارد، به تز انتخاباتی برنی سندرز دهن‌کجی کرد. مارس سال گذشته میلادی، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی راهی آمریکا شد تا در کنگره این کشور علیه توافق هسته‌ای با ایران به ایراد سخنرانی بپردازد؛ برخی دموکرات‌ها همصدا با کاخ سفید به بایکوت این سخنرانی پرداختند؛ تیم کین نیز در زمره این افراد قرار داشت؛ حالا جمهوری‌خواهان همان موضع «تیم کین» را به اهرمی برای فشار به هیلاری تبدیل کرده‌اند؛ آنها کلینتون را متهم به انتخاب یک معاون ضداسرائیلی می‌کنند.

مایک پنس
تیم کین