افشای اظهارنامه مالیاتی «دونالد ترامپ» در مطبوعات آمریکا و مشخص شدن عدم پرداخت مالیات‌های مربوط به این نامزد جمهوری‌خواه از سال 1995 تاکنون موجب ناراحتی تعداد زیادی از مردم آمریکا شده است.

ترامپ گفته است که به این دلیل مالیات‌های خود را پرداخت نکرده که در سال 1995 وی حدود 916 میلیون دلار ضرر مالی کرده است. طبق قوانین داخلی آمریکا تاجری که طی یک سال به ورشکستگی نزدیک شود و ضرر مالی فراوانی کند از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. این نامزد جمهوری‌خواه از آن تاریخ تا به امروز یعنی به‌مدت 18 سال از پرداخت مالیات اجتناب کرده است.

این خبر طی سه روز گذشته نقل مجالس خبری و سوژه صفحه اول مطبوعات مهم آمریکا و جهان بوده است.

خبر فرار مالیاتی ترامپ اولین بار توسط روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز رسانه‌ای شد و کمپین انتخاباتی ترامپ نیز تلاشی برای تکذیب این خبر نکرد. این موضوعی بود که «هیلاری کلینتون» مدت‌هاست از آن سخن می‌گوید و آرزوی توجه رسانه‌ها به آن را در سر می‌پرورانده است. کلینتون تلاش‌های زیادی انجام داد تا به مردم آمریکا ثابت کند که ترامپ فرد قابل اعتمادی نیست و برای مردم این کشور تهدید محسوب می‌شود.

«فرد گلین» شهروند 63ساله آمریکایی اهل منطقه تالِدو می‌گوید: «بسیاری از مردم آمریکا از عدم پرداخت مالیات توسط ترامپ آزرده خاطر شده‌اند. بسیاری از مردم از پذیرش حقوق زنان در مورد سقط جنین که هیلاری کلینتون بر‌ آن تأکید کرده بود دلخور شدند و به همین دلیل نتوانستند این موضوع را بپذیرند و از هیلاری فاصله گرفتند ولی ترامپ با عدم پرداخت مالیات، مردم را بیشتر از خود دور ساخت».

وی در ادامه گفت: «فردی که نمی‌تواند مالیات خود را پرداخت کند چگونه می‌خواهد به مردم کمک کند؟».

گلین با اشاره به سوء رفتار مالیاتی ترامپ گفت: «ترامپ با کلاهبرداری از مردم آمریکا و تاجران و پیمانکاران معمولی ثروتمند شده است».

کلینتون ماه گذشته طی یک پیام ویدیویی گفته بود که پدرش یک تاجر معمولی بود و بسیار خوشحال است که پدرش با ترامپ معامله نکرده است.

یک شهروند دیگر به‌نام «جین پیسانو» 86ساله در این مورد گفت: «ترامپ یک تاجر است و چندین وکیل دارد. چیزی که مرا بیش از اندازه آزار می‌دهد دروغ‌های زیادی است که هیلاری کلینتون می‌گوید. او در گذشته و در مقابل مشکلاتی که ما را تهدید می‌کرد عکس العملی از خود نشان نداد. هیلاری همچنان در حال ادامه روندی است که در گذشته پیش گرفته بود».

«مایک آلن» یکی از شهروندان آمریکایی که 55 سال دارد و هوادار ترامپ محسوب می‌شود نیز در این باره گفت: «بسیار مضحک است که فرد ناشناسی اظهارنامه مالیاتی ترامپ را بدون اجازه وی منتشر کرده است. هرکسی این کار را انجام داده باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. این ادعاها نظر مرا نسبت به انتخاب ترامپ تغییر نخواهد داد».

وی در ادامه گفت: «من رئیس جمهوری می‌خواهم که نقاط ضعف آمریکا را بداند. من عاشق ترامپ هستم او فردی است که من به‌عنوان رئیس جمهور خواهان او هستم. اگر ترامپ به‌صورت قانونی مالیات پرداخت نکرده مسلماً شایستگی و صلاحیت عدم پرداخت آن را داشته است. من اقدامات ترامپ را تحسین می‌کنم».

آلن بر این باور است که هیچ‌کس مانند ترامپ نمی‌تواند به آمریکا و مردمش خدمت کند و جلوی فساد در دولت را بگیرد.