دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – پس از ناکامی در نخستین مناظره انتخاباتی با هیلاری کلینتون – رقیب دموکرات خود – که دو هفته پیش در نیویورک برگزار شد، مصمم بود در دومین مناظره انتخاباتی با او ناکامی در مناظره اول را جبران کند؛ اما انتشار یک ویدئوی جنجالی از او، نامزد جمهوری‌خواهان را در فاصله چند ساعت تا شروع این مناظره با یک چالش جدی مواجه کرده است.

 

ترامپ در مناظره اول با کلینتون از سوی رقیب دموکرات خود متهم شد که از ادب کلامی لازم در برخورد با زنان برخوردار نیست و اکنون با ویدئویی که واشینگتن پست جمعه شب از اظهارات شنیع و زننده او درباره زنان در یک گفتگوی خصوصی دونفره در سال 2005 منتشر کرد، کار او برای جبران شکست، دشوارتر از همیشه شده است.

 

«داگلاس اسمیت» از استراتژیست‌های شناخته‌شده حزب دموکرات معتقد است: "ترامپ با افشاگری واشینگتن پست در ته یک چاله عمیق قرار گرفته است و بعید است که در مناظره امشب بتواند خود را از این چاله بیرون بکشد."

 

براساس نظرسنجی ملی موسسه "ریل کلیر پالیتیکس"، کلینتون پس از مناظره اول خود با ترامپ که 26 سپتامبر (5 مهر) برگزار شد، اکنون 4.6 درصد از نامزد جمهوری‌خواهان جلوتر است و در صورت موفقیت در مناظره امشب، می‌تواند فاصله خود را با ترامپ بیشتر کند.

 

مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا امروز یکشنبه راس ساعت 9 شب به وقت محلی (4:30 دقیقه بامداد دوشنبه به وقت ایران) به میزبانی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در محل دانشگاه واشینگتن در شهر بندری «سنت لوئیس» در ایالت میزوری آمریکا برگزار می‌شود.

 

«کوین شریدان» - استراتژیست حزب جمهوری‌خواه و سخنگوی سابق "پال رایان" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا – معتقد است ترامپ تاکنون در چنین مکان‌هایی در مناظره شرکت نکرده است و به همین دلیل حتی اگر قادر به دفاع کردن از خود در برابر افشاگری‌های اخیر نیز باشد، قرار گرفتن در یک فضای خشک و رسمی با قالبی جدید، کار را برای او دشوار می‌کند. 

 

وی همچنین معتقد است افشاگری واشینگتن پست علیه ترامپ به اندازه‌ای وحشتناک و غیرقابل‌باور بود که افشاگری تقریباً‌ همزمان ویکی‌لیکس علیه هیلاری کلینتون را به کلی تحت‌الشعاع خود قرار داد. ویکی‌لیکس به فاصله چند ساعت پس از افشاگری واشینگتن پست علیه ترامپ، مجموعه جدیدی از ایمیل‌های منتسب به نامزد دموکرات‌ها را که مربوط به یک سخنرانی قدیمی در وال استریت بود، منتشر کرد؛ اما بمب خبری واشینگتن پست به اندازه‌ای پر سر و صدا بود که افکار عمومی آمریکا آنگونه که باید متوجه آن نشد. 

 

ترامپ در مناظره امشب علاوه بر دفاع از اظهارات زننده خود درباره زنان در ویدئوی جنجالی واشینگتن پست، باید در برابر افشاگری اخیر نیویورک تایمز درباره احتمال فرار مالیاتی وی در دهه 90 میلادی نیز پاسخگو باشد.