عربستان از شفاف‌سازی شرایط مالی خود امتناع می‌کند
وب‌سایت بلومبرگ در گزارشی به بررسی شرایط اقتصادی عربستان با توجه به سقوط بهای نفت و امتناع این کشور از شفاف‌سازی این شرایط برای سرمایه‌گذاران پرداخت. در این گزارش آمده است: ناگفته ماندن برخی مسائل به نفع عربستان سعودی است. سعودی‌ها لباس‌های سفید سنتی خود را کنار گذاشته‌اند و کراوات و کت‌شلوارهای جدید را جایگزین آن کرده‌اند و برای ملاقات با سرمایه‌گذاران آماده می‌شوند. آنها با نزدیک شدن به زمان فروش اوراق قرضه درباره تغییر ساختار اقتصادی سخنرانی می‌کنند؛ اما زمانی که نوبت به بهای نفت می‌رسد تمایلی به توضیح در اینباره ندارند.

 

یکی از سرمایه‌گذاران در این خصوص می‌گوید: «هر زمانی که یکی از ما درباره بهای نفت صحبت می‌کند، آنها از پاسخ دادن طفره می‌روند. امتناع آنها از توصیح در این باره موجب ابهام سرمایه‌گذاران شده و تصویر کاملی از شرایط به آنها ارائه نمی‌دهد.»

 

فروش اوراق قرضه عربستان، سالی مهم را برای این کشور رقم می‌زند. عربستان به این حقیقت پی برده که سقوط بهای نفت باعث ناپایدار شدن اقتصاد این کشور شده است. با اینکه فعالیت در این کشور فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است؛ اما سوال‌های آنها بی‌پاسخ مانده است.

 

شرایط مالی عربستان وخیم است

 

افراد آگاه به روند فروش اوراق قرضه بر این باورند عربستان –بزرگترین صادرکننده نفت جهان-  قصد دارد 10 میلیارد دلار از فروش این اوراق به دست آورد. عربستان باید میزان وخامت شرایط مالی خود و وسعت کسری بودجه‌اش را اعلام کند. کسری بودجه عربستان به حدی زیاد شده که دولت از ذخایر ارز خارجی نیز استفاده کرده است. در نتیجه به تأمین 63 میلیارد دلار از فروش اوراق قرضه وادار شده است. «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد عربستان، برای سامان دادن شرایط، به کاهش دستمزدها و هزینه‌کردها روی آورده است.

 

کاهش بهای نفت، بدهی عربستان را به سرعت افزایش داده است

 

امتناع عربستان از شفاف‌سازی وخامت شرایط مالی این کشور

 

«محمد آل شیخ،» یک وزیر عربستانی، به سرمایه‌گذاران وعده داد که صرف نظر از بهای نفت، تغییر در ساختار اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد. بیش از 60 بانکدار برای شنیدن توضیحات مقامات عربستانی در خصوص چگونگی فروش اوراق قرضه گرد هم آمدند.

 

پیش‌بینی سرنوشت نفت

 

زمانی که درباره روند تغییر بهای نفت از هیئت عربستانی سوال شد، آنها از پاسخ دادن طفره رفتند. این در حالیست که وزیر انرژی عربستان دو روز پیش در کنفرانسی در استانبول اعلام کرد بهای نفت ممکن است تا پایان سال به بشکه‌ای 60 دلار برسد. مقامات عربستان در تلاشند درآمدهای غیر نفتی را افزایش و هزینه دولت را برای رسیدن به تعادل مالی تا سال 2020، کاهش دهند. عربستان سعی دارد نرخ‌های اعتبار مالی فعلی را بار دیگر به دست آورد.

 

درگیری در جنگ یمن

 

عربستان در یمن جنگی را به راه انداخته و به تنش‌های موجود در منطقه دامن زده است. هفته گذشته عربستان با تکیه بر اطلاعات اشتباه، طی یک حمله هوایی بیش از 100 نفر را که در پایتخت یمن –صنعا- در مراسم عزاداری شرکت کرده بودند، به کام مرگ کشاند. دخالت‌های عربستان در جنگ یمن و سوریه هزینه‌های زیادی برای این کشور دارد. همچنین اگر توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای توقف سطح تولید نفت اجرا شود، عربستان برای پرداخت بدهی‌های خود با مشکل روبرو می‌شود.