سرنوشت فرودگر شیاپارلی در مریخ چه شد؟
فرودگر شیاپارلی پس از ورود موفقیت آمیز به مدار مریخ، روند فرود خود را بر این سیاره سرخ آغاز کرد؛ اما تنها مدت کوتاهی پس از آغاز مراحل آن، ارتباط این وسیله با زمین به کلی قطع شد. تعدادی از ماهواره‌های قرار گرفته در مدار مریخ سعی کرده اند سرنوشت این وسیله را مشخص کنند؛ اما تاکنون به نتیجه‌ای دست نیافته‌اند.
 
پائولو فری، مدیر ماموریت‌های آژانس فضایی اروپا در این‌باره اظهار کرد: "مشخص است که این اطلاعات نشانه‌های خوبی نیستند. با این حال مهندسان ما در طول روزهای آینده به بررسی اطلاعات به دست آمده خواهند پرداخت و دلیل قطع ارتباط را کشف خواهند کرد. به نظر من تا فردا می‌توانیم به این نتیجه که آیا این وسیله به کلی از بین رفته و یا امکان بازیابی آن وجود دارد دست یابیم."
 
در همین حال بسیاری نگرانند این فرودگر به کلی از بین رفته باشد؛ اما آژانس فضانوردی اروپا هنوز چنین نتیجه‌ای را اعلام نکرده است. مهندسان این سازمان به بررسی سناریوهای مختلف خواهند پرداخت تا دلیل قطع ارتباط را کشف کرده و راه حل احتمالی آن را پیدا کنند.
 
در همین حال ماهواره اصلی و حامل مریخ پیمای شیاپارلی، با موفقیت در مدار مورد نظر قرار گرفته و در آینده به بررسی گازهای جوی مریخ خواهد پرداخت. این ماهواره که با همکاری سازمان فضایی روسیه ساخته شده است، بخش اصلی ماموریت آژانس فضایی اروپا محسوب می شود.