در حالی که انتظار می‌رفت موضوع افغانستان در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا، بخش عمده‌ای را به خود اختصاص دهد، آن هم با توجه به شانزدهمین سال حضور و نبرد این کشور در افغانستان، طی سه مناظره تلویزیونی، دوکاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علاقمندی خاصی به این موضوع نشان ندادند.

از آغاز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان یعنی در سال 2001 میلادی تاکنون 714٫8 میلیارد دلار صرف نبرد در این کشور شده است. نکته قابل تامل اینکه تنها برای سال مالی 2015 میلادی 35٫1 میلیارد دلار برای افغانستان تخصیص داده شده است.

نبرد آمریکا علیه تروریsم در افغانستان نه تنها هزینه مالی را دربرداشته بلکه مهمتر اینکه این جنگ جان هزاران تن از افراد بیگناه و سربازان کشورهای مختلف را گرفته است که در این میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بیشترین هزینه را در این جنگ متحمل شدهاند؛ منتها هنوز وضعیت امنیتی در این کشور تغییر چندانی نکرده است.

به علاوه درحال حاضر 9800 تن از نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور دارند، از همین رو به نظر میرسید که پرداختن به این موضوع به یکی از مباحث محوری در مناظرههای انتخاباتی امریکا تبدیل شود. اما مغفول ماندن این موضوع نه تنها در مناظرهها بلکه در برنامههای انتخاباتی این دو نامزد را شاید بتوان ناشی از عدم تمایل و توانایی سیاسی و استراتژیک آمریکا در به فرجام رساندن این موضوع ارزیابی کرد.

این تحلیل زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که این نکته را مورد توجه قرار دهیم که آمریکا در دو کنفرانس بین‌المللی که در ماههای جولای و اکتبر در ورشو و بروکسل برگزار گردید، متعهد به پرداخت میلیاردها دلار برای بهبود وضعیت افغانستان تا سال 2020 شد.

به عبارت دیگر هر چند امریکا با استیصال سیاسی و استراتژیک در خصوص افغانستان مواجه شده اما بر آن است تا با کمکهای مالی وجهه خود را در این منطقه و در افغانستان بهبود بخشد. این در حالی است که رهبران حکومت وحدت ملی انتظار بیشتری از کاندیدای انتخاباتی آمریکا داشتند.

در مجموع هر چند جای خالی افغانستان در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا را بتوان تعمدی برآورد کرد، اما قدر مسلم اینکه رئیس جمهور آینده این کشور ناگزیر از توجه به موضوع افغانستان است و به نظر می‌رسد که امریکا همچنان به دنبال حضور مستمر نظامی و اقتصادی در این کشور است.