دستور بغدادی برای اعدام 59 سرکرده داعش

 روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی نوشت گروه تروریستی داعش، پنجاه و نه نفر از سرکردگان این گروه را اعدام کرد که گفته می‌شود عقب‌نشینی از موصل به ازای خروج امن را پذیرفته بودند. 

 

این روزنامه در گزارشی به نقل از یک سیاستمدار بلند پایه عراقی، که خواست نامش فاش نشود، نوشت:  ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه داعش دستور اجرای حکم اعدام پنجاه و نه نفر از بارز‌ترین سرکردگان این گروه را صادر کرد.

 

 گفته می‌شود این افراد با نظارت «طرف سوم،» که نامی از آن برده نشده است، درباره عقب‌نشینی از موصل در مقابل خروج امن از این شهر، مذاکره کرده بودند. 

 

به گفته سیاستمدار عراقی، این حوادث، نشان‌دهنده عمق اختلاف‌های داخلی در میان اعضای داعش است و رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی عراق باید در سطوح نظامی، سیاسی و انسانی از این فرصت به نفع اداره بهتر نبرد استفاده و تکلیف آن را زود‌تر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد مشخص کنند. 

 

 این سیاستمدار عراقی، با اشاره به اینکه بغدادی در حال حاضر با هدف بالا بردن روحیه طرفداران خود در موصل به سر می‌برد و نبرد را فرماندهی می‌کند افزود: طرح بغدادی این است که از محورهای مختلف وارد نبرد سرنوشت‌ساز موصل شود. وی می‌خواهد عناصر خود، به خصوص عرب‌ها را به داخل شهر بکشاند. همچنین می‌خواهد از اهالی موصل، به عنوان سپرهای انسانی استفاده کند و این یعنی وارد شدن خسارت‌های بیشتر به غیرنظامیان. 

 

به گفته این سیاستمدار عراقی، نبرد موصل و انتخابات آمریکا، باعث شد تغییراتی که قرار بود در صحنه سیاسی عراق رخ دهد، به تعویق افتد. از جمله این تغییرات، تشکیل نقشه سیاسی جدید بود که بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، مشخص خواهد شد. 

 

الشرق الاوسط نوشت: تانگو بیلیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از «طرف سوم» در مذاکره با جنگجویان داعش، ترکیه بوده است یا خیر، گفت: وزارت خارجه ترکیه، عادت ندارد درباره مسائلی اظهار نظر کند که رنگ و بوی عملیاتی دارد. 

 

این روزنامه در ادامه مدعی شد: «اما منابع دیپلماتیک ترکیه در گفتگو با این روزنامه هرگونه میانجیگری ترکیه را با داعش، تکذیب و تاکید کردند ترکیه با گروه‌های تروریستی تماس ندارد و آنکارا، به معنای واقعی کلمه در حال جنگ با این گروه در مرزهای جنوبی خود با سوریه است، همانگونه که در عراق و داخل ترکیه با این گروه می‌جنگد.»