ایسلند با جمعیتی بالغ بر 330 هزار نفر، 19 شیرخوارگاه و پیش دبستانی برای توانمندسازی دختران از سنین کم دارد. در شش سال گذشته، ایسلند در صدر شاخص مجمع جهانی اقتصاد درباره شکاف جنسیتی قرار دارد. نشریه اکونومیست به تازگی این کشور را به عنوان بهترین مکان جهان برای کار زنان انتخاب کرده است. شاید بتوان ریشه این امر را در تاریخ جستجو کرد. قرن‌ها مردان این کشور در اقیانوس‌ دریانوردی می‌کردند و زنان در خانه‌هایشان مانده بودند. در زمان غیبت مردان در خانه، زنان در مشاغل کشاورزی، شکار، معماری و ساخت و ساز ایفای نقش می‌کردند. آنها امور مالی خانواده را مدیریت و در رونق کشور نقش حیاتی ایفا می‌کردند. 

 

در سال 1975، زنان ایسلند از شرایط موجود خسته شدند. آنها نه تنها از درآمد ناکافی برای مشاغلشان ناراضی بودند، بلکه از نداشتن نماینده سیاسی خسته شده بودند. در آن برهه تنها 9 زن در پارلمان این کشور حضور داشتند. در سال 1975 25 هزار زن شامل 90 درصد از جمعیت زنان در مشاغل حرفه‌ای و خانگی به خیابان‌ها آمدند. معلم‌ها، پرستارها، کارمندان اداره‌ها و زنان خانه‌دار اعتصاب کردند.

 

یکی از زنانی که در آن روز در خیابان حاضر بود می‌گوید: "در آن روز به یاد دارم که با مادرم ایستاده بودم و جنگیدیم. من می‌توانستم جمعیت و قدرتی که در آنجا بود را درک کنم." در پنج سال بعد و دهه 80 میلادی ویگدیس فینبوگادوتیر به عنوان نخستین زن در ایسلند به مقام ریاست جمهوری رسید. در سال 1999 بیش از یک سوم اعضای پارلمان این کشور را زنان تشکیل می‌دادند.

 

همینک در کشور ایسلند بیش از 80 درصد زنان شاغل هستند. به لطف قانون "سهمیه اجباری" بیش از نیمی از اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را زنان تشکیل می‌‌دهند. زنان 65 درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه‌ها و 41 درصد اعضای پارلمان این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.