به نقل از وب‌سایت بیزنس اینسایدر، مجمع جهانی اقتصاد، رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین تعداد تحصیل‌کرده‌ها را به عنوان بخشی از گزارش‌های سالانه‌اش منتشر کرد.

این نهاد با درنظر گفتن موارد متفاوتی از قبیل نرخ ثبت نام در مقاطع تحصیلی راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه این رتبه‌بندی را انجام داده است. در ادامه به 11 کشور نخست این لیست اشاره می‌شود.

11. ایسلند

این کشور کوچک، جمعیتی 330 هزار نفری دارد. با این‌که این کشور در رده‌بندی جایگاه مناسبی دارد، ایسلند در میان کشورهای شمال اروپا پایین‌ترین بوجه را به بخش آموزشی اختصاص می‌دهد.

 10. نیوزیلند

نظام آموزشی این کشور همواره در میان کشورهای برتر جهان بوده است. این نظام آموزشی خلاقانه است. در ماه گذشته میلادی، دولت نیوزیلند برنامه‌هایی برای اجرای کلاس‌های اینترنتی را بررسی کرد. در این صورت، در برخی از روزهای هفته، دانش آموزان نیازی به حضور در کلاس درس نخواهند داشت.

9. استرالیا

استرالیا یک کشور تحصیل‌کرده است و در آموزش عالی نیز بسیار قدرتمند عمل کرده است. 43 درصد بزرگسالان استرالیایی پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه، جذب یک موسسه آموزش عالی شده اند.

8. آمریکا

بر اساس گزارش‌ها، 43 درصد بزرگسالان آمریکایی تحصیلات دانشگاهی دارند.

7. نروژ

نظام مالیاتی نروژ بسیار سختگیرانه است. بسیاری از مالیات‌های دریافتی از شهروندان این کشور در بخش آموزش هزینه می‌شود. دولت این کشور در طول تحصیل هر دانش آموز از مقطع ابتدایی تا دانشگاه، نزدیک به 14 هزار دلار هزینه می‌کند.

6. دانمارک

دانمارک نیز کشوری است که بیشترین سهم از درآمدهایش را در بخش آموزش هزینه می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، سهم هزینه‌های آموزش در این کشور، معادل 7.9 درصد تولید ناخالص داخلی آن است.

5. بلژیک

در بلژیک، آموزش عالی مزایای خودش را دارد. در این کشور، نرخ بیکاری در میان افراد دارای مدرک دانشگاهی تنها 3 درصد است. نرخ بیکاری کلی در این کشور نیز نسبت به میانگین آن در سایر کشورهای اروپایی کمتر است.

تدریس نیز در این کشور یک شغل پولساز شناخته می‌شود. حقوق میانگین آموزگاران در بلژیک 74 هزار دلار در سال است.

4. سوئیس

جمعیت گسترده ای از شهروندان سوئیس – 86 درصد -- تحصیلات دبیرستانی دارند. دولت این کشور در هر سال، برای هر دانش آموز 16 هزار دلار هزینه می‌کند. متوسط این رقم در اتحادیه اروپا 9500 دلار است.

3. هلند

نزدیک به 33 درصد از اهالی هلند تحصیلات دانشگاهی دارند. میانگین افرادی که در اروپا تحصیلات دانشگاهی دارند، 24 درصد است.

2. فنلاند

نظام آموزشی این کشور به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته است. آموزگاران در این کشور از میان 10 درصد فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاهی انتخاب می‌شوند و باید دستکم مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند.

1. سنگاپور

نظام تحصیلی سنگاپور به دلیل سختگیری آن بسیار زبان‌زد است. سنگاپور در مقایسه توانایی دانش‌آموزان جهان در ریاضی و علوم رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.