«حمید صدیق» سفیر افغانستان در برلین گفت که نزدیک به 200 هزار افغان در آلمان درخواست پناهندگی دادند و کسانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده‌اند در گروه‌های 50 نفری به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

وی اظهار داشت: این افراد کسانی هستند که درخواست‌شان در دادگاه‌های سه‌گانه آلمان پذیرفته نشده و این مسیری است که دولت افغانستان نیز نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

سفیر افغانستان در آلمان اذعان کرد: در خصوص رسیدگی به درخواست تمامی پناهندگان افغان در آلمان امکانات لازم را در اختیار ندارد.

پیش از این نیز، «سابین اسپارواسر» نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان، اعلام کرده بود که حدود 500 هزار پناهجوی افغان وارد آلمان شده‌اند که بسیاری از آنها شرایط پناهندگی را ندارند.

همچنین «نصیر احمد اندیشه» معاون وزارت امور خارجه افغانستان خبر داده بود که دولت افغانستان و آلمان توافق کرده‌اند که هر هفته تعداد مشخصی از پناهجویان را به افغانستان بازگردانند.

براساس این توافق، پناهجویانی که با پذیرش آنها در آلمان موافقت نشده است، هر هفته 50 نفر از آنها به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

پناهجویان افغانستانی که هم‌اکنون در آلمان به‌سر می‌برند با راه‌اندازی تظاهرات در شهرهای بوخوم و ارنزبرگ از تصمیم دولت این کشور مبنی بر اخراج اجباری آنها نارضایتی خود را اعلام کردند.