رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان با هدف ارتقای سطح شناخت از میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی نزد جامعه مخاطبان متنوع خود در آلمان و نیز با عنایت به افزایش جذب مشارکت ایرانیان مقیم در چهارچوب برنامه‏‌های مصوب سال جاری خود اقدام به برگزاری برنامه‌ای تحت عنوان «سفره بلند ایرانی» در محل میدان اشتگلیس شهر برلین در عصر جمعه، دوم مهرماه کرد.

در این برنامه مؤسسات متعددی همچون انستیتو حافظ، مؤسسه لانگ تافل، شهرداری اشتگلیس و نیز رستوران های ایرانی حافظ، کارون، بی‌بی، پرسپولیس، پردیس مشارکت کرده بودند، طی چندین ساعت متوالی علاوه بر ارائه نمونه‌‏های متنوعی از انواع غذاهای سنتی مناطق و اقوام مختلف ایران فرصتی فراهم شد تا جمعیت علاقه‌مندان به شناخت ایران بتوانند با ویژگی‌‏های مختلف ادبیات و جامعه سرزمین تاریخی جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.

سفره بلند ایرانی برلین به طول 250 متر به گونه‌ای تنظیم شده بود تا خانواده‌‏های ایرانیان مقیم با مشارکت خود انواع غذاهای خانگی جامعه ایرانی را معرض نمایش قرار دهند. از جمله دیگر فعالیت‌های جانبی، ایجاد کارگاه خوشنویسی، برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان، طراحی حروف الفبای فارسی بر سفره ایرانی و ... بود که مورد توجه جمعیتی قریب به یک‌هزار بازدیدکننده در مدت این برنامه واقع شد.

جشنواره غذا، زبان و طراحی با هدف معرفی همزمان فرهنگ و ادبیات ایرانی، الفبای فارسی و افزایش سطح تماس و ارتباط میان جامعه ایرانیان مقیم با ساکنان دیگر شهر برلین می‌کوشید جنبه‌های متنوع حیات اجتماعی ایرانی را در حاشیه این برنامه موضوع گفت‌وگوی مراجعه کنندگان آلمانی با ایرانیان مقیم قرار دهد. توصیف ظرفیت‏‌های اقتصادی، توریستی و فرهنگی ایران در غرفه‏‌های متعدد ایجاد شده در این برنامه نیز یکی از ابتکارات جالب دیگر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان بود که توانست نظر بازدیدکنندگان را به خود معطوف دارد.

سید علی موجانی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که بتوان در روند برنامه‌ریزی‏‌های فرهنگی سال‏‌های آتی این جشنواره را در سطحی وسیع‌تر و فراگیر برگزار کرد و از این طریق به مردم آلمان نشان داد که جامعه ایرانی مقیم آن کشور چه تأثیر فرهنگی و هویتی عمیقی را می‌توانند در تعاملات اجتماعی میان شرق و غرب ایفا دارند.

رایزنی همچنین در خصوص ویژگی‏‌های مهم هنر و فرهنگ تمدن ایرانی نیز نکاتی را با مخاطبان متنوعی که در جشنواره حضور داشتند، در میان نهاد. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فصل پائیز آلمان که اوج آن اختصاص به برگزاری مجموعه تابلوهای موزه هنرهای معاصر در موزه اسلامی برلین دارد، امیدواری خود را برای گسترش سطح همکاری‏های فرهنگی و هنری میان دو کشور ابراز داشت.

به باور وی، یکی از مسئولیت‏‌های فرهنگی رایزنی‏ها علاوه بر معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی، ایجاد زمینه‏‌ های مشارکت اجتماعی و ابراز و نمایش تأثیر حضور جوامع ایرانی در جغرافیای خارج از ایران از طریق جشنواره‏ها، نشست‏ها، همایش‏ها و برنامه‏های علمی و فرهنگی است.

 

 

 

به گفته وی؛ در این زمینه خوشبختانه طی سالیان اخیر جامعه جهانی توانسته است قضاوتی تازه را از جامعه ایرانی و ظرفیت‏های علمی و فرهنگی آن به دست آورد؛ از این رو اکنون منزلت و کرامت ایرانیان در خارج از کشور در تفاوت با دورانی که سیاست‏‌های رسانه‏‌ای و تبلیغی می‏‌کوشیدند هویت ایرانی را نادیده گرفته و «ایران» را  ذیل مطالعات و ادبیات شرق‏‌شناسانه معرفی دارند، جایگاهی تازه یافته و وظیفه نهادهای فرهنگی را بیش از گذشته سنگین کرده است. همچنین به نظر می‏‌رسد که نه تنها ایران‏شناسی به جهت جامعه، فرهنگ و تمدن از آینده ای روشن تر نسبت به گذشته برخوردار خواهد شد، زبان و فرهنگ فارسی و معانی و حکمت‌‏های مندرج در آن نیز می‌‏توانند نقش تأثیرگذاری را بر افزایش شناخت از تمدن اسلامی ایران فراهم آورد.

وی با تأکید بر اینکه در این جشنواره هدف ما استفاده از ظرفیت فعالیت ‏های هنری و اجتماعی برای معرفی الفبای فارسی و زبان فارسی و طبعاً اشعار و مضامین اخلاقی و ارزش‏‌های فرهنگی اسلام، تشیع و تمدن ایرانی برای جامعه مقیم در آلمان بود چنین افزود که در این خصوص کوشش و تلاش متمادی خود را طی سالیان آینده کرده تا بتوانیم با مشارکت افزون‌تر ایرانیان مقیم در شهرهای مختلف آلمان به صورت برنامه مدون سالیانه جشنواره‏‌های غذایی و فرهنگی ای را برگزار کنیم که جلوه‌‏های متنوع تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی را نمایندگی کنند.

سفره طولانی ایرانی در برلین با حضور هنرمندان ایرانی بنابر بر برآوردهای موجود در فاصله ساعات برگزاری عصر جمعه جشنواره، قریب به 1000 نفر از شهروندان و افرادی از طبقات مختلف جامعه آلمان از این جشنواره بازدید کردند و با مسئولان غرفه‏‌های فرهنگی و رستوران‏‌های ایرانی و ایرانیان مقیمی که از این فرصت برای حضور خود استفاده کرده بودند به گفت‌وگو نشستند. در حاشیه این جشنواره گروه موسیقی اعزامی اداره کل ایرانیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با معرفی سازهای متنوع منطقه بوشهر در جنوب ایران به اجرای قطعاتی سنتی از برنامه‏‌های موسیقی و آیین‏‌های سنتی مردم آن استان مبادرت ورزید. در این اجراها قطعاتی از شروه خوانی و نیز آیین تعزیه که در ایام سنتی و به پاس تعزیت حسینی در جنوب ایران برگزار می‏شود نیز توسط گروه شالو به اجرا درآمد که با استقبال بی‏نظیر حاضرین و مراجعه‌کنندگان روبرو شد.