تنش شدید بین عربستان و مصر

 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، نوشت: عربستان، یکی از متحدانی بود که با کمک‌های مالی خود، اقتصاد «مصر»، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب، را در دو سال بحرانی پس از روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی،» رئیس‌جمهور کنونی این کشور، از نابودی نجات داد. 

 

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی در آن زمان، بیش از 25 میلیارد دلار به اقتصاد متزلزل مصر تزریق کرد. حجم عظیم کمک‌های مالی ریاض باعث شد دلارهای اهدایی آمریکا به چشم نیاید. سعودی‌ها تصور می‌کردند با این کار، وفاداری مصر را نسبت به پاداشهای آل‌سعود تضمین کرده‌اند. با این وجود، ماه گذشته، رأی مثبت قاهره به قطعنامه پیشنهادی مسکو در سازمان ملل متحد درخصوص بحران سوریه، روابط السیسی را با بزرگترین کمک‌کننده مالی مصر تحت‌الشعاع قرار داد.  

 

مدتی پس از این اتفاق، سفیر عربستان در مصر، قاهره را برای سفر 3 روزه از پیش برنامه‌ریزی نشده به مقصد ریاض، ترک کرد. از سوی دیگر، «سعودی آرامکو» شرکت ملی نفت عربستان، تحویل 700 هزار تُن نفت‌خام خریداری‌شده از سوی مصر را به تعویق انداخت. ریاض قرار بود این محموله را ماه اکتبر سال جاری میلادی، به قاهره تحویل دهد. وزیر نفت مصر می‌گوید سرنوشت این محموله هنوز نامشخص است. 

 

هفته گذشته نیز یکی از مؤسسات وابسته به ریاض، السیسی را به تمسخر گرفت و باعث تیرگی هر چه بیشتر روابط دو کشور شد. این حرکت، واکنش شدید «احمد موسی،» مجری یکی از برنامه‌های معروف تلویزیونی مصر و از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص رئیس‌جمهور این کشور، را به دنبال داشت. احمد موسی اظهار داشت: «آن‌ها [سعودی‌ها] می‌خواهند مصر را به زانو درآورند.» وی در ادامه خطاب به رژیم سعودی هشدار داد: هرگز تصور نکنید می‌توانید مصر را به عقب‌نشینی از موضعش وادار کنید. قاهره برای تصمیم‌گیری مستقل عمل می‌کند. ما از هیچ نظر، به کسی بدهکار نیستیم. این دیگران هستند که به ما بدهکارند. 

 

تیرگی روابط دو کشور بزرگ جهان عرب و از هم‌گسیختگی اتحاد میان آن‌ها درست در بحبوحه تشدید اختلافات فرقه‌ای در منطقه خاورمیانه روی می‌دهد.

 

در ادامه گزارش آمده اشت: قطع حمایت ریاض از قاهره به نفع اقتصاد مصر نخواهد بود. از سوی دیگر، اقتصاد این روزها، عربستان بدلیل کاهش بهای جهانی نفت‌خام روزهای دشواری را سپری می‌کند. علاوه بر این، اقدامات «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد، وزیر دفاع کنونی عربستان، این کشور را با وضع دشواری روبرو کرده است. 

 

محمد بن سلمان در تلاش برای برابری با موقعیت رقیب منطقه‌ایش -ایران- تلاش می‌کند عربستان را به عنوان رهبر جهان عرب مطرح کند. این موضوع باعث جریحه‌دار شدن احساسات و غرور قاهره شده است که این عنوان را از آنِ خود می‌داند. 

 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: اختلاف عربستان و مصر بر سر بحران داخلی 6 ساله سوریه، دلیل اصلی تیرگی روابط میان این دو کشور شده است. ریاض خواستار برکناری «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه، است. این در حالی است که مصر به طور غیر رسمی از ریاست‌جمهوری اسد حمایت می‌کند. رأی مثبت قاهره به قطعنامه پیشنهادی مسکو در سازمان ملل متحد، واکنش شدید عربستان را در پی داشت.