چین مجبور به همکاری با آریکاست

 «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در تماس تلفنی که امروز دوشنبه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا داشت، به وی تاکید کرد که دو کشور راهی جز همکاری با یکدیگر ندارند.

 ترامپ در طول کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶، لحن چندان دوستانه ای را در تعریف رویکرد خود نسبت به چین اتخاذ نکرد تا آنجا که وی علاوه بر وعده افزایش ۴۵ درصدی تعرفه های اعمال شده بر کالاهای وارداتی چین، در همان روز نخست پیروزی در رقابت ریاست جمهوری، از پکن به عنوان دولتی یاد کرد که ارزش پول ملی خود را به عمد دستکاری می کند.

با این حساب، انتخاب ترامپ به عنوان سکان دار بعدی کاخ سفید، می تواند به منزله آغاز عدم قطعیت در رابطه نه چندان آرام پکن-واشنگتن باشد.

به نقل از تلویزیون دولتی چین، شی در مکالمه خود با ترامپ گفته است: حقایق موید این مطلب است که همکاری تنها گزینه صحیحی است که چین و آمریکا می توانند انتخاب کنند.

به گفته رئیس جمهوری چین، طرفین باید هماهنگی های فی مابین را تقویت کرده و در جهت ارتقاء پیشرفت اقتصادی دو کشور، رشد اقتصاد جهانی و توسعه همه زمینه های تعامل و همکاری گام بردارند تا به این ترتیب علاوه بر تضمین بیشترین سودآوری برای دو ملت، توسعه روابط پکن-واشنگتن نیز بیش از پیش تسهیل شود.

از قرار، ترامپ نیز در پاسخ به همتای چینی خود از تمایل برای تعامل با چین در راستای تقویت همکاری های دوجانبه سخن گفته و اظهار امیدواری کرده است که رابطه واشنگتن-پکن به طور قطع شاهد توسعه بیشتری خواهد بود.