سرنوشت برجام شاید به انتخاب های ترامپ برای تشکیل کابینه خود بستگی داشته باشد

 در مطلبی با عنوان «انتخاب اعضای کابینه، می‌تواند نشاندهنده سرنوشت سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا باشد»، به موضوع برجام و گزینه‌های جانشینی جان کری در دولت آینده آمریکا پرداخت.

در این گزارش آمده است: «سرنوشت توافق ایران(برجام)، جنگ داخلی سوریه و دیگر موضوعات حساس سیاست خارجی شاید به انتخاب‌های دونالد ترامپ برای مشاوره و خدمت کردن افراد در کابینه‌اش بستگی داشته باشد».

خود ترامپ در مصاحبه 16 آگوست با شبکه ان بی سی ضمن مخالفت شدید با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفته بود: «خیلی سخت است که بگوییم "ما این توافق را پاره می‌کنیم". من این قرارداد را چنان با سرسختی و به شدت پایبندی آنها(ایران به مفاد برجام) را تحت نظر خواهم گرفت که آنها هیچ شانسی نداشته باشند. این توافق هر چند بد است اما من(در اجرای آن) به شدت سختگیرانه عمل خواهم کرد».

پایگاه آمریکایی در ادامه به اسامی مطرح شده در رسانه‌ها درباره نامزدهای احتمالی پست وزارت خارجه این کشور پرداخت: «جان بولتون، باب کورکر، نیوت گینگریچ، زلمای خلیل زاد، استنلی مک کریستال و رودی جولیانی».  

المانیتور نوشت: «در میان این افراد، انتخاب بولتون نشاندهنده مخالفت شدید علیه توافق هسته‌ای و مسیر تقابل با ایران خواهد بود در حالی که انتخاب خلیل زاد و مک کریستال نشاندهنده عملگرایی و مذاکرات بالقوه و محتمل با ایران خواهد بود و انتخاب کورکر نشاندهنده حد وسط این دو مورد خواهد بود».

 این پایگاه ادامه داد: «با وجود اینکه به نظر می‌رسد نظرات ترامپ با بولتون در مسائل خاورمیانه در تقابل باشد، اما او سال گذشته بولتون را به عنوان یکی از "دو یا سه" شخصیتی خواند که به مشورت سیاست خارجی آنها گوش می‌کند».

المانیتور تصریح کرد: «اما برخی در واشنگتن معتقدند که بولتون شاید برای گرفتن تاییدیه مجلس سنا(برای پست وزارت خارجه) با مشکل مواجه بشود همانطور که قبلا در زمان اعلام نامزدی او توسط جورج بوش(پسر) در سال 2005 تاییدیه سنا برای پست نمایندگی سازمان ملل را نتوانست کسب کند».

در ادامه این گزارش به شرایط و وضعیت «باب کورکر» برای پست وزارت خارجه دولت آینده آمریکا پرداخته شده است.

یک مقام سابق دولت بوش درباره کورکر تصریح کرد: «نظر من این است که او شاید فردی باشد که بتواند تاییدیه را بگیرد و او فردی میانه‌رو و عملگرا است».

او در ادامه به زلمای خلیل زاد پرداخته و می‌نویسد: «اگر من جای آنها(تیم دونالد ترامپ) بودم، من فردی مثل او(خلیل زاد) را می‌خواستم اما خیلی سخت است که بدانیم چه چیزهایی برای آنها معیار تصمیگیری(برای انتخاب وزیر خارجه) هستند».

این مقام دولت سابق جمهوریخواه آمریکا در تحسین انتخاب خلیل زاد افزود: «با توجه به مسلمان بودن خلیل زاد، انتخاب او در یک مقام عالی رتبه، نماد و سمبل زیادی خواهد داشت و همچنین یک منطق سیاسی پشت آن قرار دارد. چنین اقدامی هم در داخل و هم در خارج، اقدامی اطمینان بخش خواهد بود مبنی بر اینکه پس از این مبارزات انتخاباتی، این دولت دشمنی با مسلمانان ندارد».