اوباما:تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده، باید حفظ شود

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در شهر برلین، تاکید کرد: امیدوارم دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا بتواند زمانی که لازم است در برابر روسیه بایستد و هر جایی که منافع ما با روسیه هماهنگ و مشترک بود، رویکرد سازنده ای را با مسکو اتخاذ کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای حل و فصل مشکلات بزرگ در سراسر جهان، این به نفع ماست که با روسیه همکاری کنیم. امیدواری من این است که رئیس جمهور منتخب رویکرد سازنده ای را اتخاذ کند، به دنبال یافتن زمینه هایی برای همکاری با روسیه باشد، هر جایی که ارزش ها و منافع ما مشترک و هماهنگ باشد، ولی رئیس جمهور منتخب باید زمانی که روسیه از ارزش های ما و معیارهای بین المللی منحرف می شود، در برابر این کشور بایستد.

اوباما اظهار داشت: این مساله مهم است که تحریمهایی که علیه روسیه به خاطر اقداماتش در شرق اوکراین اعمال شده، همچنان حفظ شود تا مسکو همه مفاد توافقنامه صلح مینسک را اجرا کند.

منابع آگاه و نزدیک به اتحادیه اروپا و آمریکا تاکید کردند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رهبران اروپایی در نشست جمعه در برلین درباره تمدید تحریمها علیه روسیه و اعمال تحریمهای جدید به خاطر بمباران سوریه، رایزنی خواهند کرد.

نشست برلین به میزبانی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برگزار خواهد شد و رهبران بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز حضور خواهند داشت. این نشست یک هفته پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود.

ترامپ بارها خواستار بهبود روابط واشنگتن و مسکو شده است. این مساله نگرانی های زیادی را درباره آینده رژیم تحریمهای غرب علیه روسیه در بین رهبران اروپایی ایجاد کرده است.

این احتمال وجود دارد که ترامپ پس از ادای سوگند در 20 ژانویه، بر خلاف مسیر کنونی حرکت کند و به دنبال لغو تحریمهای روسیه باشد.