دفاع اوباما از استراتژی خود در مباره با تروریسم

 «باراک اوباما» در روزهای آخر ریاست جمهوریش به دفاع از استراتژی دولتش در مبارزه با تروریسم پرداخت و گفت در روز بیستم ژانویه که قدرت را به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا واگذار می‌کند اولین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که دو دوره از حضورش در کاخ سفید را در دوران جنگ سپری کرده است.

وی با اشاره به کشته شدن سرکرده القاعده در پاکستان گفت: اسامه بن لادن مرده است و ما توانمندی ضدتروریستی ساخته ایم که می‌تواند این فشار را علیه هر شبکه تروریستی حفظ کند.

اوباما افزود: آنچه از القاعده باقی مانده تنها سایه ای از آن است که روزی در 11 ستپامبر به ما ضربه زد.

وی در آخرین سخنرانی امنیت ملی خود گفت: ما باید قوی ترین نیروی جنگی ک جهان تابحال ان را شناخته است باقی بمانیم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه "در حال شکستن کمر داعش هستیم" ادامه داد: ما به درخواست عراق برای کمک به مبارزه علیه داعش پاسخ دادیم و از اشتباهات سال 2003 که منجر به ایجاد داعش شد اجتناب کردیم.

وی همچنین گفت کمپین علیه داعش بی رحمانه و چند جانبه بوده است و افزود: داعش نیمی از اراضی خود را از دست داده است.

اوباما گفت: طی هشت سال گذشته هیچ سازمان تروریستی خارجی نتوانسته حمله ای علیه خاک ما طراحی و اجرا کند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: تمام هدف تروریست‌ها این است که ما را بترسانند تا ماهیت دموکراسی خود را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه افراط گرایی خشونت آمیز در طول سال های آتی باقی خواهد ماند تاکید کرد: ما باید استراتژی هوشمندانه ای در مقابله با تروریسم در پیش بگیریم.

اوباما از حمله با پهپادها به اهداف تروریستی که افراد غیرنظامی را نیز هدف قرار می دهد دفاع کرد و گفت: حمله پهپادها به اهداف تروریستی جان افراد زیادی را در داخل و خارج از آمریکا نجات داده است.

رئیس جمهور آمریکا به زندان گوانتانامو نیز اشاره کرد و گفت: ما صدها میلیون دلار هدر می دهیم تا کمتر از 60 نفر را در زندان کوبا (گوانتانامو) نگه داریم که این معنایش قدرت نیست.

وی افزود: به تلاش خود برای بستن گوانتانامو که لکه ننگ افتخارات آمریکاست ادامه می‌دهم.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت: ما شکنجه را ممنوع کردیم...و هیچگاه هیچکدام از کسانی که با من کار می کنند نگفتند انجام این کار [شکنجه] به جمع آوری خوب اطلاعات برای ما منجر می شود.

اوباما در ادامه سخنانش به توافق هسته ای با ایران نیز اشاره کرد و گفت: برجام برنامه هسته‌ای ایران را به عقب باز گردانده است. این فقط ارزیابی من نیست، بلکه جامعه اطلاعاتی اسرائیل هم که علیه توافق است بر این امر صحه می‌گذارد.

وی افزود: آمریکا کشوری است ک جنگ های جهانی را برد بدون اینکه منابع کشور شکست خورده را چپاول کند ما این کشورها را بازسازی کردیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر مسلمانان را تحقیر کنیم این کار خوراکی برای سوءاستفاده تروریست هاست.