گزینه اصلی ترامپ برای سفارت پکن

 در حالی که جنجال بر سر گفتگوی مستقیم اخیر دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور تایوان و همچنین انتقادات شدید رئیس‌جمهور منتخب امریکا از سیاست‌های اقتصادی چین ادامه دارد، رسانه آمریکایی از گزینه جانشین باراک اوباما برای سفارت واشنگتن در پکن خبر داده است.

ترامپ و برنستد فرماندار آیووا

تری برنستد فرماندار آیووا آمریکا و رئیس جمهور چین

تری برنستد فرماندار ایالت آیووا از حزب جمهوری‌خواه آمریکا سه شنبه بعدازظهر(دیروز) برای دیدار با دونالد ترامپ به برج ترامپ در نیویورک رفت و پس از این دیدار از ساختمان خارج شد.

به دنبال این دیدار، بلومبرگ خبر داده که رئیس‌جمهور منتخب امریکا سفارت آمریکا در چین را به او پیشنهاد داده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از سه منبع مطلع نوشت: «دونالد ترامپ گزینه سفارت آمریکا در چین را به تری برنستد فرماندار آیووا پیشنهاد داده است؛ کسی که دوست قدیمی شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین است».

به گفته این منابع مطلع که خواستار عدم انتشار نام و هویتشان شده‌اند، «برنستد جمهوریخواه، این پیشنهاد را پذیرفته است».

بلومبرگ گزارش داده است: «برنستد در سال 1985 و زمانی که شی جین پینگ برای اولین بار به آیووا سفر کرده بود، با او ملاقات کرد. در آن زمان، آقای شی یک مامور دولتی جوان در بخش کشاورزی استان هبی چین بود و به عنوان مدیر انجمن علوفه و خوراک شیجیاژوآنگ کار می‌کرد».

در ادامه گزارش این رسانه می‌خوانیم: «این دو از آن زمان، چندین بار با هم دیدار داشته‌اند. علی رغم اختلافات و تفاوتهای فرهنگی، این دو ارتباطات و پیوندهای مستحکمی ایجاد کردند و از عشق دو طرفه و متقابلشان به کشاورزی برای نزدیک کردن شکافهای کشورهایشان در مسائل مربوط به حقوق بشر، مسائل اقتصادی و دیگر موضوعات تنش ساز استفاده کرده‌اند».

برنستد در سال 2012 و زمانی که شی جین پینگ معاون رئیس‌جمهور چین بود، یک مراسم میهمانی شام مجللی در آیووا برای این مقام چینی و دوست قدیمی خود ترتیب داده بود.

فرماندار آیووا چند روز پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در سفری از پیش برنامه ریزی شده به چین و ژاپن سفر کرد.

این چهارمین سفر برنستد 70 ساله به چین در هفت سال گذشته بوده است.

فرماندار آیووا برخلاف بسیاری از جمهوریخواهان، حامی سرسخت ترامپ در مبارزات انتخاباتی بوده و «اریک برنستد» پسر او یکی از مدیران ستاد ایالتی کمپین ترامپ بود.