معافیت مالیاتی «قراردادی‌های خارجی» در افغانستان

 طرح مشترک وزارت دارایی، فرماندهی حمایت قاطع و سفارت آمریکا در مورد معافیت‌های مالیاتی قراردادی‌های (اصلی و فرعی) به تصویب کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان رسید.

«اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان، در جلسه کابینه دولت به ریاست اشرف‌غنی موارد مورد اختلاف طرح مشترک وزارت دارایی، فرماندهی حمایت قاطع و آمریکا را مطرح کرد.

وی مالیات معاملات انتفاعی، مالیات بر درآمد، مالیات موضوعی کارکنان، درآمد، خدمات و مسکن، مالیات موضوعی حق بیمه، مالیات موضوعی مفاد سهم را از جمله موارد مورد اختلاف اعلام کرد.

حکیمی افزود: گروه کاری فنی متشکل از نمایندگان وزارت دارایی، سفارت آمریکا در کابل و ماموریت حمایت قاطع به صورت همه‌جانبه موارد مورد اختلاف را ارزیابی کرده و پیشنهادات مشخصی را به اعضای کابینه افغانستان ارائه کردند.

طرح مشترک وزارت دارایی افغانستان، فرماندهی حمایت قاطع و سفارت آمریکا شامل معافیت‌های مالیاتی قراردادی‌های (اصلی و فرعی) که براساس توافقنامه شماره 202 مورخ 28 می 2013 و موافقت‌نامه فنی و نظامی (MTA) مورخ 4 ژانویه 2002 است و براساس آن وزارت دارایی افغانستان موظف شد تا در انتقال پول از CSTCA به حساب واردات دولت از طریق بودجه ملی اقدام کند.

کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان همچنین واگذاری 4.4 هکتار (22 جریب) زمین وابسته به ارتش این کشور را به سفارت آمریکا در کابل تصویب کرد.